Storyn bakom The Frank Family

Teknik och kommunikation i underbar symbios

Det är sommar och året är 2012. På ett café i Malmö träffas ett gäng kreativa teknikutvecklare och kreatörer. Några kommer från reklambranschen och ser hur den förändras. Man talar om dialog istället för broadcast, upplevelsedesign istället för kampanjer och högre krav på alla sorters kommunikationsbyråer. Man förväntas vara en renässansbyrå som ska kunna allt.

Andra kommer från IT-branschen, har jobbat med innovation och entreprenörskap och berättar om en liknande förändring. Här pratas det lättrörliga (agila) processer, öppna API:er och högre innovationstempo. Snabbfotade ”startups” som med internets hjälp snabbt skriver om reglerna för hela marknader och branscher. Kunder som ställer högre krav på användarvänlighet och design samt inte minst hur internet blivit affärskritiskt precis överallt.

Snart märker man hur mycket man har gemensamt. Och hur mycket man skulle kunna vinna på att arbeta tillsammans.

Tankarna på att starta något nytt tillsammans tar form. Resultatet är The Frank Family.

Frank – som i ärlig, uppriktig och rättfram.

Family – som i gemenskap och kollektiv enhet.

Genom att blanda samman teknik, kreativitet, innovation och kommunikation vill vi vara en renässansbyrå i ordets sanna bemärkelse. Vill du veta mer om hur vi idag arbetar så klicka på Om oss.

Välkommen till familjen!

 

Vem vill inte vara Frank och stå för sanningen?

Tiden för maffiga reklamkampanjer som kunde skapa och styra varumärken är över. I dag handlar det om ett kontrakt mellan företaget och konsumenten. Den ena strävar efter vinst och ökad makt. Den andra jagar sitt bättre jag. Mötet dem emellan skapar varumärket. Men, ställ dig nu samma fråga som så många andra företag gör just nu:

Hur kan jag som företag utnyttja teknik, innovation, kreativitet och kommunikation för att nå min målgrupps högra hjärnhalva? Den som inte är så logisk som alla fokusgrupper eller planners påstår dem vara. Den halvan av oss som fattar 80 % av alla våra beslut och som lyssnar mer på Facebook och rekommendationer från vännerna. Oavsett om det handlar om diskmedlet till kontoret eller den framtida livskamraten.

Nya tider kräver nya metoder

Utvecklingen av nya media och kanaler gör att gränserna mellan kommunikation, innovation, teknik och kreation alltmer suddas ut: Är en ny app med recept egentligen reklam, eller en ny säljbar tjänst, eller kanske både och? Kan man genom innovation, ny teknik och reklam faktiskt skapa en starkare relation mellan produkt och användare, och därigenom stärka varumärket? Idag handlar det om trovärdighet, relevans och att erbjuda något intressant; precis som vanliga vänner mellan.

Det är dags att sluta prata

Skiftet har skett och ett nytt normaltillstånd gäller, tills vidare:

Det nya normala är att allt är globalt. Så sluta prata om globaliseringen.

Det nya normala är att allt är digitalt. Så sluta prata om digitaliseringen.

Det nya normala är att allt accelererar. Så låt förändring och innovation bli en del av din vardag.

Det nya normala är också att alla företag är mediaföretag och all media är social. Så sluta prata om sociala medier.

Frankt sagt:

Det är så vi ser på världen. Med vår bakgrund inom både innovation, teknik och kommunikation och tillsammans med vårt nätverk av vänner hjälper vi dig gärna vara drivande och med om att förändra den. Så låt oss upptäcka framtiden tillsammans.

Läs mer här eller ännu bättre; ring någon i vår familj för ett personligt möte är alltid den  bästa starten på en vänskap.

 

Möt The Frank Family

Ingen av oss heter Frank. Närmast ligger väl i så fall Tom med sin morbror i Danmark, Nej för oss står Frank för det hederliga, ärliga, uppriktiga och alltid sanningssägande. Vi är trötta på att arbeta i stora organisation som hela tiden måste berättiga alla sina funktioner. Vi arbetar i alla projekt som en start-up ska göra. I en agil, lean process där vi ständigt kan testa idéer och teser om de är sanna. För just det är det underbara med den digitalt snabba världen; Ingen behöver gissa längre. Man vet att det blir bättre. Men då gäller det att göra det på rätt sätt. Fråga oss hur. Gillar du inte svaret, Sorry!

Leif Kajrup

Strateg, inspiratör och föreläsare

+46709136172

Greger Blomquist

Projektledare, creative director & strateg

+46 708 - 73 36 60

Tom Magnusson

Copywriter & strateg

+46 705 – 17 61 14

Stefan Mossberg

Entrepreneur in recidence, projektledare, strateg

+46 708 – 89 14 00

Erik Starck

+46 734 – 16 81 33

Fredrik Stjernfeldt

Strateg, projektledare och AD

+46 708 – 11 55 96

Franks sanna vänner

I alla familjer finns det sanna vänner som man gärna umgås med. Och vi är inget undantag. Den stora skillnaden kan vara att vi har många vänner som alla har sina olika kun- likaväl som egenskaper. Men gemensamt för oss alla är att vi är outgrundligt nyfikna på hur kommunikation och teknik kommer att påverka samhället i framtiden. Vi alla är bara i början på denna resa mot en individualiserad värld som ställer nya förväntningar på sina sanna vänner. Som de i vår närmaste krets. Sådana man alltid kan snacka med och lita på.

Richard Houltz

Co-Founder & CEO Cenito

Makes developers and designers work together in a seamless process by utilizing the latest tools and technologies.

Peter Berggren

Co-founder Startup Studio

Startup Studio  är en startmotor för nya affärer och hjälper företag upptäcka sin framtid! Vi erbjuder flera olika typer av seminarium, workshops eller hela utbildningar. Vi vänder oss till dig som entreprenör, men också till produktchefer på större bolag så väl som chefer på mindre företag. Vi har färdiga paket men kan också skräddarsy lösningar som passar ert företag och era behov.