Kunder

Case Ugglarps

Fyra varumärken – en digital strategi

KLS Ugglarps är Sveriges näst största köttproducent och ägs av Danish Crown. Man arbetar med fyra olika varumärken på den svenska marknaden: Ugglarps, Smålandskött, Grill it! och Olsson’s Utvalda.

Vårt uppdrag är att ta fram kommunikationsstrategi för samtliga varumärken och därefter genomföra den i valda kanaler. En av de första uppgifterna var att ta fram en lösning för hur man skulle kunna skapa meningsfull och effektiv kommunikation på web och i sociala media med begränsade personella resurser till förfogande.

Resultatet blev en gemensam plattform för att skapa innehåll och administrera hemsidor. Tillsammans med guidelines som låter respektive märke tydligt tala med sin egen röst klarar man idag av att hålla fyra hemsidor levande och intressanta med samma resurser som man tidigare hanterade en enda.

I samband med lanseringen av de nya hemsidorna genomförde vi även en designförändring på respektive varumärkes förpackningar för att tydliggöra de nya positionerna på marknaden hela vägen ut i butik.

.

Case 4Sound

4Sound visar sina hemliga trix

I en värld av allt flera e-handelsplatser blir det personliga mötet allt viktigare att lyfta fram. I 4Sounds fall betyder det att förflytta sig från ren priskonkurrens, en realitet som butiker av alla slag idag ser med fasa på, till att bygga relationer med kunden. Det gäller att bjuda på sig själv och ge kunderna ett mervärde som en ren e-handel aldrig kan erbjuda. Helt enkelt en person som kan hjälpa till, handgripligen visa och svara på frågor om hur man spelar på sitt favoritinstrument. Ett led i detta är att vara aktiv på sociala media som Facebook med tips, erbjudanden och tävlingar. Här kan du lära dig hur olika effektpedaler låter. Men du kan också se och lyssna på hur Rasmus Ehrnborn från Burnings Kingdom (lyssna också in på Spotify om du gillar HM) improviserar och excellerar med Mooerpedaer. Du kan helt enkelt lära dig något nytt. Och det är 4Sound som bjuder in dig på FB, Youtube, Instagram och Pinterest. En kompis helt enkelt!

Case Dogman

Människans bästa vän

Dogman AB, marknadsledande på tillbehör för husdjur hade precis genomfört ett arbete med att ta fram en ny varumärkesplattform och en ny grafisk profil. I samband med detta fanns ett behov att kommunicera och engagera både husdjurs ägare och återförsäljare till de nya värderingarna. I breifen fanns det inga önskemål om webb utan det vara egentligen upp till oss vilka kanaler vi ville använda och hur.

Vi ville hitta ett sätt att skapa engagemang hos båda målgrupperna men framför allt konsumenterna, så vi tittade på hur vi kunde skapa en bildtävling på webben.
Lösningen blev en kampanjsida där man som användare kunde ladda upp en bild på sitt husdjur, lägga till en pratbubbla med text och sedan uppmana sina vänner att rösta på sin bild som den bästa. Första gången (vi har gjort det i 2 omgångar) ville vi prioritera enkelhet för användarna och skapade en flashsida där man kunde ladda upp och färdigställa sin bild genom att registrera sig med namn och e-post. För att rösta krävdes ingenting. Vi tillät dock bara en röst per bidrag vilket gav oss en teknisk utmaning då vi inte hade några krav på registrering eller annan identifiering för att rösta.
Hela kampanjen blev en jättesuccé och gjordes ännu en gång men med förbättrad koppling till mobila plattformen (vi tog fram en iPhone app) samtidigt som vi gick ifrån flash helt och byggde om sajten med html och javascript. Denna gång krävde vi verifiering både av den som skapade bidrag och de som röstade. Det märktes tydligt att antal röster minskade drastiskt men kvaliteten blev betydligt högre. Totalt sett hade kampanjen en viral spridning på drygt 600%.