Vem har hand om sociala media hos dig?

Den sociala scenen är fortfarande gungfly för många företag där det inte finns några givna regler eller svar. Ännu! För många tvekar om sociala media är PR eller reklam. Och därför blir resultaten av insatserna svåra att mäta.

 

De flesta företag ser sociala insatser som en form av PR eftersom målet med aktiviteterna är att skapa ”buzz” runt deras företag eller produkter. Och då är det lätt att se det just som PR som skapar en öppen dialog mellan företaget och kunderna. Men för att den dialogen ska upplevas som relevant och seriös krävs det att man på företaget hela tiden är aktiva på den sociala scenen. Proffsiga PR-konsulter är vassa på att få ut budskapet via redaktionella kanaler och vet hur krishantering ska skötas. Så ser du på sociala media ur denna synvinkel så är det en PR-byrå du ska anlita.

Men å andra sidan så håller sociala media på att snabbt mogna och utvecklas, med appar och andra nya tekniska lösningar, till en viktig säljkanal. Det behöver inte betyda att antalet Gilla-tryckningar är detsamma som presumtiva kunder som ska ”skördas”. Det krävs konkreta erbjudanden eller loljalitetsbyggande unika upplevelser för att förvandla dem till kunder. Och med alla varianter av analysverktyg som numer finns är det lätt att se vilka insatser som triggar köp. Med andra ord säljande budskap som övertygar till köp. Saker som en reklambyrå traditionellt är bäst på.

Så betraktar du sociala media som en reklamkanal, som ger dig möjlighet att snabbt kommunicera runt en produkt eller tjänst, får du mätbara resultat med vändande post. Använd t ex A/B-tester så får du reda på exakt vilka säljargument och erbjudanden som biter och kan allt efter korrigera budskapet för att öka avsluten. Just snabbheten i vår digitala värld ger snabbfotade marknadsförare alla möjligheter att med små justeringar i budskapen skapa kampanjer som är riktigt lönsamma.

För att se möjligheterna krävs en ny typ av reklambyrå. Vi på The Frank Family kallar oss själva för en ”hybridbyrå”, med ena foten i den digitala tekniken och den andra djupt rotad i säljande kommunikation. Men precis som med traditionella reklamkampanjer och varumärkesbyggande behövs en väl genomtänkt strategi i grunden. Ring oss så berättar vi hur du får en sådan till att börja med.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>