Var går din gräns?

”Don’t Be Evil” är ett underbart motto som alla kan skriva under på, privatpersoner såväl som företag. Och i Googles fall kom det mantrat till för att i första hand vinna konsumenternas förtroende. Men om man genom att erbjuda en tjänst, samtidigt får lite information om de som använder tjänsten, ska man då inte också kunna använda sin kunskap till något som ger pengar? Trots allt är det ett rationellt industriellt tänkande, fast i den digitala världen. Översatt till vanliga varumärken; om du ger oss ditt förtroende så kommer vi att leva upp till dina förväntningar.

Men i fallet med Google så är det alla vi användare som bygger deras varumärkes styrka. Genom att släppa från oss information (mer eller mindre medvetet) så blir Google mer och mer värdefullt som företag. För varje gång du eller jag gör en sökning på Google så kopplas den informationen till vårt oss personligen. G vet vad du söker efter och har full koll på hur många gånger du varit inne på en viss hemsida. Och sökmotorn som numer är den de flesta (allra flesta) använder sig av, var bara första steget. Idag erbjuds du en mer eller mindre sofistikerad översättningsfunktion, det inget att avfärda som löjligt, för ju fler som använder den desto bättre blir den. Och så långt är det väl okej för flertalet, men det finns ett pris också.

All information är till salu.

Varje gång, det betyder varje gång, du använder dig av en av Googles tjänster så samlas information om vad du söker efter, vill ha översatt eller skriver i dina mail. För tro inte att G-mail är gratis! Varje G-mail du skickar läses och analyseras av Google som med hjälp av olika alogaritmer (matematiska formler) kan man rangordna vad du är på jakt efter. Billiga skor. Snabbaste bilen. Eller enklaste sättet att handla mat. Denna information samlas på hög, och det är om dig som person. Ett exempel; skriv ordet ”kinamat” i ett G-mail så dyker det upp ett antal alternativ på sådana ställen i din närhet inom kort i högra menyn på din skärm. Visst känns det som hokus-pokus? Men var går gränsen för det som rör mitt privatliv och det som alla andra kan dra nytta av?

Öppenheten har sitt pris!

Men kanske är det värt det och är i slutändan en personlig fråga. För i förlängningen av allt detta insamlande av information om dig som konsument finns det en guldkruka i regnbågens slut. Med hjälp av smartphones är det lätt att samla information om vad du gör, var du gör det och ofta varför. Den informationen kan sedan omvandlas till något som är praktiskt nyttigt för dig. Inom en snar framtid vet G vilken väg du normalt tar till jobbet och kan med ett SMSs förvarna dig om att välja en annan väg vid t ex ett vägarbete. Du får tips om var det är billigare att handla och vet vilken bio som visar den filmen du vill se. Allt tack vare kombinationen av Google, Google Search, G-mail, G-Drive och Google Maps (och de nya tjänster som hela tiden kommer till din ”hjälp”).

Vad är dina kunder villiga att betala?

All denna information, och mycket, mycket mer, kommer att finnas tillgänglig för alla marknadsförare framöver att använda i sociala media, appar och andra CRM-kanaler. Visst har den ett pris när det handlar om integritet, men själv tror vi på The Frank Family att vinsten av ett öppet informationsutbyte i slutändan gagnar alla inblandade. Konsumenterna genom ökade valmöjligheter, lättare att jämföra produkter och i slutändan mer valuta för pengarna. För leverantörerna (butiker såväl som tillverkare) blir det svårare att ”lura” kunderna. Trots allt finns ju all information på nätet. Men som sagt; det har ett pris för individens integritet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>