Lean

Så du vill att ditt företag ska bli mer innovativt?

Bra! I en omvärld som förändras i ett allt snabbare tempo är innovation den enda långsiktiga vägen till överlevnad. Både när det gäller produkter och affärsmodeller. Och i förlängningen hur man kommunicerar dem. Problemet är bara att traditionella strukturer och processer är väldigt dåliga på att vara innovativa. Som tur är finns det sätt att arbeta metodiskt med innovation på ett sätt som passar in i ett etablerat företags arbetssätt. Det handlar om att lära sig från den typen av företag som är experter på innovation:
Startup-företagen.

 

Att fungera som en Startup

Ett etablerat företag exekverar en känd affärsmodell. Marknaden och produkten är båda kända liksom produktionsprocessen. Därför tenderar etablerade företag organiseras i silostrukturer. Startup-företag söker efter en skalbar affärsmodell. Produkten och marknaden är enbart hypoteser. Vi tror att vi kan sälja X till Y men vi vet inte. Detta sökande bör inte ske i samma silostruktur som används för att exekvera och definitivt inte med samma produktionsprocess. Med vår process, baserad på hur moderna startup-företag arbetar, kommer ditt företag att söka sig fram till nya affärer.

 

Vår process består av fyra faser:

Discovery (Lean startup) handlar om hur du målar upp tänkbara framtider och hittar nya marknader, affärsmodeller, paketering etc.

Experience (Lean User Experience / UX) handlar om hur du bygger produkter som dina kunder älskar.

Growth (Lean Marketing) handlar om hur du ”growth hackar” din produkt och marknadsför och säljer den online.

Brandbuilder (Lean Communication) innebär att vi hjälper dig att ta steget från experiment till fullskalig lansering.

 

 

Strategi

Discovery eller Lean Startup

Discovery (Lean startup) handlar om hur du målar upp tänkbara framtider och hittar nya marknader, affärsmodeller, paketering etc.

Syfte: Måla upp tänkbara framtider och hitta en ny marknad, affärsmodell, paketering etc. som passar i dessa samt lära sig verktyg för att ta sig dit.
Under vår Lean Startup Workout blir du introducerad till en rad verktyg som kommer att öka hastigheten och kvaliteten på ditt innovationsarbete och hjälpa dig upptäcka ditt företags framtid.

Du får lära dig:
• Om olika sorters innovation och hur de skiljer sig åt.
• Arbeta med en Business Model Canvas för att formulera affärsmodell.
• Förstå Innovation Accounting – hur man mäter och kontrollerar innovation.
• Verktyg för att strukturerat finna nya affärsidéer.
• Lära dig om öppen innovation, hackathons och hur du blir navet av innovation på din marknad.

Experience eller Lean Ux

Experience (Lean User Experience / UX) handlar om hur du bygger produkter som dina kunder älskar.

Syfte: fokusera på kunder, produkten och upplevelsen.
 Under en heldag djupdyker vi i frågan om hur du maximerar upplevelsen av din produkt.

Du får lära dig:
• Arbeta med proto personas för att skapa dig en bild av användarna.
• Förstå känslan, nyckelupplevelsen, din produkt ska förmedla.
• Arbeta lean med kontinuerliga experiment.

En produkt kan alltid bli bättre – men hur gör man den bättre på ett smart sätt? Genom att trimma din förmåga att bygga användarupplevelse kommer du att lyfta dina produkter till en ny nivå!


Growth eller Lean Marketing

Growth (Lean Marketing) handlar om hur du ”growth hackar” din produkt och marknadsför och säljer den online.

Med vår Lean Marketing Workout får du under en dag trimma dina färdigheter i digital marknadsföring och försäljning med ett agilt (lättrörligt) arbetssätt. Vi tar dig från Acquisition till Revenue och hjälper dig formulera testbara experiment på vägen.

I workouten ingår:
• Den digitala marknadsföringens verktygslåda: introduktion till SEO, SEM, content marketing och sociala medier.
• Nyckeltalsanalys. Hur väljer man rätt KPI:er att följa?
• Onboarding – hur man får besökare att bli användare – och kunder.
• Hur man gör sin produkt mer viral, dvs får användarna att sprida den.
• Prissättning och kalkyler. Hur mycket får en kund kosta att anskaffa? Förstå
siffror som Lifetime Value of a Customer, Churn och negativ Churn.
• Att arbeta lean. Undvik spill och onödiga risker genom strategiska experiment.

Genomförande

Brandbuilder eller Lean Communication

Brandbuilder (Lean Communication) innebär att vi hjälper dig att ta steget från experiment till fullskalig lansering.

Lean Communication innebär att vi hjälper dig att ta steget från experiment till fullskalig lansering. Med ett agilt (lättrörligt) arbetssätt skapar vi lösningar som är relevanta, berör och väcker uppseende, oavsett kanal. Vi kan även fungera som resurs för att driva och projektleda kommunikationsprojekt mot dina externa leverantörer.
Inom Lean Communication erbjuder vi:
• Strategiarbete.
• Konceptbyggande.
• Kommunikationsplan.
• Kreativ plattform.
• Projektledning.