Vad Google själva söker efter

I slutet på september (kanske för att fira den egna 15-års dagen) ersatte Google sin gamla sökalgoritm Panda med den nya Hummingbird. Osökt tänker man på hur en kolibri susar från blomma till blomma efter näring. Och Hummingbird gör det på helt nytt sätt.

 

Vad som skrivs i sociala media spelar en allt större roll i vad som dyker upp när du söker på något. Och det yttersta beviset, på förflyttningen från sökord till content, ser man på Googles egen blogg. Där under Webmasters Tool  och Ranking stod för ett år sedan följande att finna:

google_blog_1

 

Om du jämför det överstrukna, och då speciell de sista orden, med de från den aktuella versionen (här och nedan) blir det helt klart att Hummingbird fokuserar mer på innehållet än på själva sökorden. Det är alltså kvaliteten på innehållet som premieras sedan någon månad tillbaka (vilket glädjer en ärrad copy som mig).

google_blog_2

Relevans betyder allt

Eftersom enstaka sökord inte längre är så eftertraktade så ställer det nya krav på inte bara webmasters, utan på alla som bidrar till innehållet. Ett besök på din hemsida måste ge konkreta svar på besökarens frågor och behov, så pass bra att man vill dela innehållet. Och ju fler som delar, desto högre upp i rankingen. En engagerande hemsida fylld med relevant innehåll helt enkelt! Nyttiga tips hittar du på Webmaster Academy men vi på The Frank Family berättar gärna mer konkret om hur just du och ditt företag lyfter med Hummingbird.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>