Vad är värde?

Vad är ”värde”? Hur skapas det i ett tidevarv då en nylagad hamburgare kostar 10 kr, ett par byxor en hundring och en högteknologisk mobiltelefon går att köpa för en femhundring?

Jo, värdet skapas mellan oss människor och i våra sinnen.

Vi inbillar oss att oxfiléen är bättre än McDonalds-hamburgaren trots att de näringsmässigt antagligen ligger nära varandra. Det är sinnena, inte kroppen, som skapar värdet. Det är också vår gemensamma kultur och berättelse som avgör att en oxfilé är ”bättre”/dyrare än, säg, chokladkakor gjorda på insektsmjöl. Myten om oxfiléen gör den dyr. Storyn.

Jag tänker på detta när jag läser att Expressen nu lottar ut saxen som klippte finansminister Anders Borgs hästsvans. Helt plötsligt har en helt vanlig sax hos en frisör förtrollats av en historia till att bli något värdefullt. Du kan som lycklig ägare till Borg-saxen berätta att det var minsann den som gjorde slut på den globala ekonomins mest kända hårsvall.

Så, hur ser ditt företags berättelse ut? Vad är historien bakom din produkt? Vems hästsvans har du klippt av?

(Foto av Junkbyjo.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>