Tummen upp är inte allt

Jakten på ”Likes” går vidare och verkar ha blivit måttet som alla MC och ledningsgrupper använder för att mäta och motivera sin närvaro på FB. Nästan 80 % anser att de har en aktiv dialog med sina fans. Tyvärr tycker knappt 10 % av fansen detsamma, vilket antingen tyder på att företagets budskap inte anses vara relevant eller intressant. Eller ännu värre så är det ett mått på att knapptryckningen bara vara en stundens ingivelse, inget mer.

Nu börjar det bli lite samma hysteri runt Twitter. Att Justin Beiber har över 46 miljoner följare på Twitter är en sak, för det finns gott om unga flickor (förmodligen också en hel del avundsjuka killar) som vill veta vad han har för sig. Faktum är att även om antalet Twitter-konton rusar i höjden så skapar de allra flesta ett konto för att följa kändisar eller politiker som Carl Bildt (runt 250.000 följare). Med tanke på det borde man som företag eller varumärke ställa sig frågan;

”Varför ska vi vara där och vad har vi att kontinuerligt säga som är tillräcklig intressant?”.

Eller kanske ännu hellre;

”Kan vi välja att inte vara där över alls, oavsett om vi har något att säga eller inte?”.

Twitter vid första anblicken verkar vara en enkel tjänst som bygger på masskommunikation i realtid. Men ibland är det inte riktigt lika enkelt som det ser ut. Med en väl genomtänkt strategi för Twitter kan man som företag göra skillnad, synas, lyssna, förbättra och framför allt tjäna pengar. Men man måste ha en plan och hålla sig till den konsekvent.

Vi på The Frank Family kan hjälpa er lyckas genom att ta fram en strategi för er digitala närvaro, inklusive Twitter.

Bilden är CC BY-NC-ND licensierad av Brian Kopp

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>