Tajming är allt: ja, se det snöar

När jag tittade ut över hustaken i morse när jag vaknade var det vitt. En snabb titt på Facebook visade att det var morgonens stora samtalsämne. I mars, när de första vårdagarna är så kittlande nära, blir snöfallet en eländig påminnelse om att vintern är lång.

Annat är det i december. Då är snön en hyllning till julen. Den ligger tung på taken och endast tomten är vaken. Vi jinglebellsar oss framåt medan snöflingorna faller som ett lugnande täcke över julstressen. I december älskar vi snön, i mars hatar vi den.

Så är det ju med det mesta. De första värmande solstrålarna i april kommer vi att lapa i oss som hungriga kattungar. I augusti kommer många av oss klaga över heta, sömnlösa nätter, getingar och solbrännor.

Det här är notervärt för alla som ska lansera något nytt: tajmingen är extremt viktig.

Anders Mildner tangerar ämnet i en artikel om internetlogik och Jonas Hassen Khemiris debattartikel (som delats rekordmycket senaste dygnet). Hur får man maximal spridning på sina idéer, genom att utnyttja internetlogiken och ligga helrätt i tiden?

Journalister har ju på sätt och vis pressen på sig att lansera något nytt varje dag. För den som vill ligga steget för finns tjänster som Parsely, som hjälper dig hitta ämnen som är på väg att bli heta, så att du kan skriva om något som garanterat blir delat och spritt. Bra för den som jagar trafik men kanske mindre bra för den som mer långsiktigt vill bygga engagemang och trovärdighet.

Så, vad är viktigast för dig? Något att fundera över i vårsolen, när nu vintern till sist släpper sitt grepp om oss. För den här gången.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>