Sweden Social Web Camp (SSWC) 2013 sammanfattat

Har du någon gång varit på en konferens och under ett tal om ett spännande ämne suttit och längtat till pausen då du får träffa andra människor och diskutera ämnet istället för att bara passivt och tillbakalutat ta emot?

Har du någon gång befunnit dig i en miljö där människor delar med sig av kunskap och idéer utbyts och hjärnan fylls med så mycket inspiration att du känner att precis allt är möjligt?

Gillar du svensk natur på sensommaren och… satirisk allsång?

I så fall borde du älska Sweden Social Web Camp!

Båtliv och internet.
Båtliv och internet.

I år var det dags för femte gången (tänk vad tiden går!) att träffa 450 internetentusiaster (somliga skulle säga ”nördar” – och det skulle uppskattas) på naturreservatet och konferensanläggningen på Tjärö i Blekinge skärgård. Där skapade vi tillsammans konferensen som i folkmun förkortas till SSWC (ej att förväxla med Swedish Star Wars Collectors).

SSWC är en unconference vilket innebär att det inte finns några förutbestämda talare. Innehållet skapas av deltagarna.

Kristin visar hur gridden fungerar
Kristin Heinonen förklarar gridden.

Det som finns är en viss struktur och några enkla förhållningsregler. En ”grid” håller reda på tiden och platsen, sedan är det upp till deltagarna att fylla gridden med ämnen de vill prata om. Det gör man genom att fästa ett A4-ark med en beskrivning av ämnet på en tom plats i gridden. Detta blir då en ”session”.

Resultatet kan bli som nedanstående bild visar, en session om viral marknadsföring – under flaggstången.


Viralt är populärt.

Jag har bloggat tidigare om hur SSWCs struktur och kultur påminner om internet, vad som gör SSWC så speciellt och vad man kan lära från det samt varför alla företag borde ta till sig av lärdomarna från Tjärö.

Posterna är på engelska och relativt långa men läs dem i alla fall. På ytan kan det verka som ett kollo för nätnördar, men titta närmre. Fenomenet SSWC innehåller nästan alla de pusselbitar som ett modernt företag ska innehålla för att kunna leverera högt värde till en engagerad ”fanbase” och till en låg kostnad. Jag lovar att alla företag kan lära av SSWC – och då menar jag inte bara av innehållet utan av formatet och hur det genomförs.

För att nämna några exempel:

  • vill du förstå hur du ska använda dig av open source-rörelsen (eller möta ”hotet” från den)
  • vill du förstå hur du bygger en viral marknadskampanj (till låg kostnad)
  • vill du förstå hur du bygger produkter som kunderna älskar
  • vill du förstå hur du organiserar förändringar från gräsrotsnivå
  • vill du förstå hur du ska bemöta frågor, feedback och kritik från dina användare i den där Facebookgruppen någon på kundtjänst startade
  • eller vill du bara förstå vad det där internet egentligen ska vara bra för

Det finns lärdomar från SSWC för allt detta. Frågor som, vill jag påstå, i princip alla företag och organisationer brottas med just nu.


Värdparet Tomas Wennström och Kristin Heinonen, till höger Simon Sundén

Något som blivit nästan av en tradition för SSWC är diskussionen efteråt om hur saker har förändrats jämfört med tidigare år. Det finns en underton av ”det var bättre förr” i kommentarerna. Själv ser jag det som positivt att konferensen utvecklas. I år var 53% av deltagarna förstagångsbesökare. Det är bra. SSWC har hittat en form och några ritualer (allsång, bål på vattnet etc.) som fungerar och förbinder varje ny omgång med de tidigare samtidigt som nya deltagare kan dra i en ny riktning.

Vart tar det vägen? Mot ett striktare, mer traditionellt konferensformat eller mer mot happening a la Burning Man?

Ja, det får tiden utvisa. Så länge Tomas och Kristin (nyblivna småbarnsföräldrar) orkar dra det vidare är riktningen faktiskt till stor del upp till oss som deltar.


Martin Björnsson (Svanstroll på Twitter) underhåller i sommarkvällen. Magiskt.

Nere vid ”dödsklippan” en kväll möter vi ett gäng SSWC-deltagare runt en lägereld. Det bjuds på en underlig finsk alkoholhaltig dryck. Solen är inne på sin gyllene timme och Martin ”Svanstroll” Björnsson (bilden ovan) spelar Depeche Mode på cello. Diskussionerna runt lägerelden handlar om dagens sessioner som omfattat allt från digital utmattning till kundtjänst i sociala medier. Det är en helt magisk stämning.

Det är ögonblick som dessa som gör SSWC så fantastiskt. Jag kan bara sitta där, på en ganska obekväm trädgren och le. Njuta av det smörgåsbord för både hjärna och själ som den svenska naturen och vi deltagare på SSWC tillsammans skapat. Ingen annan konferens kommer ens i närheten av sådan… ja, magi är ordet.

Därför återvänder jag. År efter år.

Det borde du också göra.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>