Sociala medier är dött! Länge leve sociala medier!

Om jag frågar dig vad sociala medier är, vad svarar du då? Chansen är övervägande att du svarar Facebook, eller någon annan av de sociala plattformar du använder just nu. Om jag ber dig mer specifikt att definiera betydelsen av ordet sociala medier, så kommer de flesta av er att beskriva det som ett antal kanaler eller tjänster med sociala funktioner så som chat, gilla, bedöma eller dela vidare. Eller hur? Vad säger ni om jag då hävdar att ni har helt fel? Sociala medier är inget av det över huvudtaget.

Sociala medier är INTE en teknikutveckling, det är ett uttryck för våra beteenden och behov.

Någon myntade begreppet redan på 90-talet. Vi lägger oss inte i vem, men oavsett så får vi leva med det än idag. Vi har skapat ett begrepp som vi egentligen inte behöver, eller för den delen förstår.

Vi förknippar tyvärr begreppet alldeles för mycket till kanaler, dvs att sociala medier skulle vara kanaler som är mer sociala än andra. Går man tillbaka till ursprunget av det engelska ordet media, som är en pluralform av medium så kommer det från det latinska ordet medium som enligt William Whitaker betyder: “everyday life, the common good, the public eye”. Smaka på ordet sociala medier nu. Inte riktigt samma sak. Att vi sedan i Wikipedia inte kan enas om en beskrivning utan har hela tre olika så blir förvirringen total.

“Sociala medier (singular: socialt medium) betecknar webbplatser och mobila appar med vars hjälp människor kan interagera i mänskliga sociala nätverk och, i motsats till traditionella medier, bidra med användargenererat innehåll. Sociala medier kan innefatta Internetforum, sociala nätverkstjänster, bloggar, vloggar, wikier, poddradio och artikelkommentarer. Sociala medier som teknik är exempel på Webb 2.0.

En annan definition är ”Sociala medier är demokratisering av innehåll och förståelse för den roll människor spelar i arbetet med att inte bara läsa och sprida information, utan också hur de delar och skapar innehåll för andra att delta i.”[1]

En tredje spridd definition är ”Sociala medier definieras av de miljontals samtal som sker på webben varje dag, samt konsten för hur de förs.”[2]”

För mig är definitionen solklar. Sociala medier är ett uttryck för den konversation som sker mellan två eller flera individer oavsett teknisk plattform eller kanal. Det kan lika väl vara den konversation som uppstår vid middagsbordet som kring ett inlägg på Facebook. Det är inget nytt. Vi har pratat med varandra sedan urminnes tider. Långt tillbaka till grottmänniskornas tid. Men med den tekniska utvecklingen så går det så oerhört mycket fortare och vi kan prata med så många fler på samma gång. Men kom ihåg, beteendet är fortfarande exakt den samma.

Och precis som i all annan konversation så anpassar vi vår ton och vårt budskap till vem vi pratar med i vilket sammanhang. Vi pratar inte med våra barn på samma sätt som vi pratar med våra kollegor, och vi använder andra ord och uttryck vid olika tillfällen. Det måste vi komma ihåg även när vi pratar i de digitala rummen. Här är ett exempel på hur vi pratar om kaffe i de olika digitala rummen:

Social-medier-med-kaffe

Hur pratar du om ditt företag eller din tjänst/produkt i sociala medier?

  1. Erik Starck säger:

    Pratar man om sociala medier som marknadsföringskanal använder man ju dessutom ibland termen ”förtjänad media”.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>