Regeln som borde gälla även sociala media

Denna gyllene sifferregel inom affärsvärlden borde även alla som sysslar med sociala media alltid ha i bakhuvudet. Och helst skriva in i sin mediastrategi så alla på företaget alltid kommer håg 80/20.

 

 

Enkelt förklarat så ska du inte använda mer högst 20 % av ditt innehåll till att hårdsälja eller skryta om era produkter. Och minst 80 % av utrymmet till att skapa innehåll som är relevant, intressant och engagerar dina läsare. Alltid med målsättningen att de ska dela med sig av sina nyvunna kunskaper. För det är så enkelt att folk använder sig av ”sociala media” för att vara just sociala med sina vänner och bekanta. Och då vill de inte uppfattas som ditt företags förlängda säljkår.

 

Under senare tid har ordet ”content” dykt upp i var och vartannat inlägg på nätet och har vid det här laget förhoppningsvis blivit en naturlig ingrediens i allas digitala strategi. Vilket för mig som copy är extra glädjande eftersom jag alltid ansett att ett innehåll som berör läsaren gör att budskapet fastnar och sprids vidare. Så, inget nytt under solen. I sociala media gäller det att göra innehållet lätt delbart, korta roliga citat, länkar till andra nyheter eller kanske en rolig film. Du behöver inte gå längre än till dig själv och fundera på vad det är som fångar din nyfikenhet och ditt intresse (ett bra exempel). Så om du lägger 80 % av din närvaro till att dela med dig av insikter, egna rön eller idéer så kommer också spridningen bli bättre. Tro oss!

 

De andra 20 procenten då?

Ja, bara för att det handlar om ditt företag eller dina produkter så behöver det inte bli träigt informativt. Krydda istället ditt innehåll med specialerbjudanden, rabatter eller andra belöningar som visar din uppskattning över att dina läsare tar sig tid att läsa vad du har att säga. Incitament som hjälper dig öka konverteringsgraden, skapar lojala kunder och bygger varumärket. Något som vi alla gillar skarpt, eller hur?

 

Kort sagt genomskådas din närvaro i sociala media snabbt av dina besökare om du enbart är där för att hårdkränga. Och alla vet vi väl hur vi tycker illa om flåsiga försäljare med tomma erbjudanden. Behöver du hjälp med att formulera en strategi för din närvaro på sociala media så har du kommit en bra bit mot en lösning, slå bara en signal till oss på The Frank Family. Då får du ett relevant och intressant erbjudande, vi lovar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>