Otur när du tänker?

Troligtvis inte. Det är bara så att dina två hjärnhalvor inte är överens. Nobelpristagaren Daniel Kahneman beskriver i boken ”Tänka, snabbt och långsamt” den ena halvan som sanslöst lat och den andra som intuitiv och som triggas av känslor. Det är därför enligt honom anledningen till varför vi människor har så svårt att förändra oss och våra vanor. Vare sig det handlar om rökning eller politiska åsikter.

Om vi tror på ett påstående letar vi efter argument som stödjer det, även om de är falska. Vi har extremt svårt att omvärdera det vi från början ansett vara sant. Dessutom är det så att om vi hamnar inför en förändring så tycker hjärnan det blir jobbigt, mycket jobbigt. Vi anstränger oss inte att hitta sanningen för att det känns rätt, utan det är den lata delen av hjärnan som gillar minsta möjliga motstånd och förändring. Så du kan trösta dig med att Kahneman konstaterar att du inte har otur när du tänker utan det beror på lättja från den slöa delen av hjärnan din.

Men i boken kommer det även fram andra fakta som vi på Frank Family länge ansett vara grunden för bra kommunikation. Oavsett om den är analog eller digital. Så varsågod, här är vår checklista:

Gilla eller ogilla. Och då menar vi inte att 70 000 klick på ”Like”-knappen betyder eller bevisar att du verkligen har så många som älskar dig. Utan det som är avgörande är hur dina kunder verkligen gillar dig och det du står för. Trovärdighet, transparens, ärlighet och alla andra egenskaper som du uppskattar i dina personliga relationer med andra människor. Kombinerar du det med relevant dialog i digitala kanaler så är det toppen.

Ett argument, inte mer. Lyfter du flera fördelar med din produkt eller tjänst stänger den lata hjärnan av. Dina kunder blir inte mer imponerade bara för att du rabblar upp en lång harang fördelar. Eller som det också sagts; Less is more!

Alla vill vi roas. Om du kopplar ditt budskap med något minnesvärt (eller ännu hellre delbart) så minns hjärnan ditt varumärke längre och har positiva kopplingar till det. Idag, med alla förtjänta och ägda media som finns att tillgå, blir det allt viktigare för företagen att inse att de är mediaföretag. (Ett bra exempel ser du här.) Kunderna på nätet och med smartluren i fickan vill bli underhållna och få relevanta upplevelser. Helt nya chanser att bygga en relation mellan dina presumtiva kunder och ditt varumärke.

Känslor är viktigare än fakta. Vår hjärna är som sagt delad i en intuitiv och en rationell. Många tror att vi är rationella i våra beslut men forskningen visa att den intuitiva till 80% står för köpbesluten. Det bästa är att den alltid är påslagen och reagerar på känslor. Om den känslan är tillräckligt stark så köper även den lata hjärnhalvan det. Så vill du ha framgång med dina reklaminsatser är det ingen idé att ladda på med fakta. Utan ge dina kunder en upplevelse istället!

Vill du veta mer om våra underbara hjärnor och hur dina kunder egentligen tänker rekommenderar vi gärna boken ”Tänka, snabbt och långsamt”. Men går du på känslan ska du kontakta oss på The Frank Family så berättar vi mer om vårt analysverktyg som ger dig en snabb bild av hur ditt företags digitala avtryck ser ut. Och hur du slipper lita på turen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>