Makten åt folket!

 

Det finns många likheter mellan produktions- och filmbolag när de ska satsa på en serie eller film, och vanliga företag när de ska göra kampanjer. Rädslan att göra en felsatsning gör att fokusgrupper, undersökningar och tester används för att kunna motivera uppåt att man i alla fall inte gjort fel.

Hur mycket pengar det i Sverige satsas på att ”säkerställa” att man har rätt budskap eller manus inom reklamvärlden törs vi inte gissa. Men Kevin Spacey berättar i detta tal att mellan 300 och 500 miljoner dollar spenderas till att göra s k piloter på TV-serier, enbart i USA. Årligen! Och det finns många (även svenska) reklamköpare som kräver både hängslen och livrem innan man tror på ett koncept eller en strategi. Han berättar vidare att när de skulle sälja in serien House of cards (en spännande och tänkvärd serie som du inte får missa) så krävde alla stora TV-bolag att få se en pilot. Alla utom Netflix som gav fria händer och finansierade första säsongens 13 avsnitt. 13 stycken 50 minuters avsnitt som sedan släpptes på en och samma dag, den 1:a februari 2013. Istället för att som traditionen påbjuder att undan för undan spela in ett avsnitt i veckan under en säsong så fanns hela första säsongen tillgänglig för tittarna samma dag. I alla andra fall får vi tittare vackert vänta på samlingsboxen om vi vill kedjetitta på vår favoritserie. Snacka om att vända på gamla invanda beteenden och låta tittarna bestämma när det var dags för nästa episod.

Kevin Spacey konstaterar i detta tal att detta sätt är det framtida sättet när det gäller distributionsstrategi; ”Give the audience what they want, when they want it, i the form the want it in…” Men han säger också i talet att folk ständigt söker efter nya upplevelser, historier att berätta och dela. Så om du vill nå ut till den breda massan med ditt budskap lär av Kevin Stacey och berätta det du har att säga på ett sätt som intresserar och engagerar dem, men framför allt ge dem något nytt oförväntat som fångar dem. Publiken finns därute beredda med sina smartphones, paddor, laptops och i allt högre grad med sina smarta TV-apparater. Det är inte längre du som bestämmer när ditt budskap ska nå dem. Dina framtida kunder har tagit makten över fjärrkontrollen!

Uthållighet och insikt ger framgång

Förutom att veta vad som intresserar kunderna, och då menar vi verkligen intresserar dem, krävs det en djupare kunskap än den man får genom en vanlig konsumentundersökning eller fokusgrupp. Det gäller att gå på djupet och komma bakom det kunderna själva tror sig förväntas att säga. Läpparnas bekännelser har allt för många gånger lett till felbeslut både när det handlar om kampanjer och nya produkter eller tjänster. Ett slöseri minst lika stor som det Kevin lyfter fram när det gäller pilotavsnitt till TV-serier. Vi på The Frank Family är starka anhängare av att göra etnografiska undersökningar och vi berättar gärna mer om hur det går till. Så gör inte fel ring oss!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>