Lyssna mer på hjärtat!

 

Bra reklam ska beröra och engagera, eller hur? Hur kommer det sig då att så många kampanjupplägg och produktidéer blir utsatta för undersökningar av olika slag och bedöms efter olika mallar och måttstockar innan de godkänns och publiceras? Det finns gott om belägg för att svaren man får från de tillfrågade mer är läpparnas bekännelse än vad personen i fråga verkligen upplever och känner.

Trots att de flesta marknadsförare vet detta med sig, plöjs det varje år ner miljontals kronor för att få fram dessa beslutsunderlag till veliga ledningsgrupper. Alla vet med sig att siffrorna i rapporten inte säger något om kundernas framtida beteende eftersom vi människor är styrs av våra känslor och vårt undermedvetna, två egenskaper som inte går att klä i siffror. Och som båda härjar i vår högra hjärnhalva, den kreativa, där våra upplevelser samlas.

Den vänstra halvan är den där allt vi lärt oss i skolan stuvas in. Där finns det linjära tänkandet och där fattas de logiska besluten som baseras på erfarenhet och förväntningarna från omgivningen. Man vill ju inte göra bort sig och ha en avvikande åsikt. En person som själv har upplevt hur det är att leva utan den vänstra besserwissern är Jill Bolte Taylor som efter en stroke gjorde det under åtta år. Ett ofrivilligt tillfälle för en hjärnforskare att själv få erfarenhet om hur det är att fullt ut låta känslorna styra. Och hon sammanfattar det i ett berömt TED-talk, men även så här; “We live in a world where we are taught from the start that we are thinking creatures that feel. The truth is, we are feeling creatures that think.”

Tänk om, tänk rätt!

Den vänstra hjärnhalvans uppgift är alltså att i siffror och ord försöka tolka vad den högra tänker i form av känslor, intryck och bilder. Och det vet du väl av egen erfarenhet är svårt (om inte nästintill möjligt) speciellt om man ska pricka in det på en 9-gradig skala. Eller som Taylor förklarar det; “My left brain is doing the best job it can with the information it has to work with. I need to remember, however, that there are enormous gaps between what I know and what I think I know.”

Det din intellektuella vänstra halva säger är alltså långt ifrån vad din högra egentligen tänker. Och det är där ett leende, en igenkännande nick eller gåshuden skapas. Det är den delen av dig som stimuleras av det nya, oväntade och underhållande. Den typen av reaktioner som inte låter sig beskrivas i ett diagram eller kan säkerställas i en undersökning, utan känns mer i ditt hjärta.

Få en snabb feedback!

I dagens mediavärld och konkurrens är snabbhet och anpassning avgörande för framgången. Vi på The Frank Family vet hur du kan få den flexibiliteten och kontrollen utan tidsslukande och dyra marknadsundersökningar. Och vi berättar det gärna för dig.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>