Internet Discovery Day – det börjar närma sig

Uppdaterat: se bilder och läs listan över utställare i annat inlägg.

Den 23:e maj går Internet Discovery Day (IDD) av stapeln för första gången i Malmö (anmäl dig – gratis – här). Vi hjälper till med att arrangera evenemanget tillsammans med Michael Tiberg på Foo Café och Stiftelsen för Internetinfrastruktur (IIS – de som hanterar .se-domänen bl.a.).

Internet Discovery Day är ett event som startades av Johan Jörgensen (”Årets riskkapitalist 2011”) i Stockholm för 3 år sedan. Senaste omgången besöktes av närmare 800 personer och antalet utställare var långt över 100.

Vad är då IDD?

Johan startade IDD som en mötesplats för investerare och startups (innovationsbolag designade för snabb tillväxt). Så här förklarar han det med egna ord:

Det finns massor av sociala events för entreprenörer, vilket är både fantastiskt och nödvändigt, men det finns i dag bara ett event där investerarna på kort tid kan se vad som rör sig därute och samtidigt bygga sina nätverk både med entreprenörer och med andra investerare.

Formatet är som en mässa men det som gör IDD extra speciellt är de avskalade förutsättningarna som alla utställare får. Fokuset är helt och fullt på pitchen. Som utställande startup-företag kan man inte ”gömma sig” bakom dyra banderoller eller presentationer. Det är människorna bakom företaget och deras förmåga att med enkla medel kommunicera affärsidéen som får fokus, inte de med störst mässbudget.

Internet Discovery Day Tavle

Detta är en utmaning för dig som entreprenör. Att snabbt och tydligt lyckas förmedla nytta och värde med sin idé är svårare än man tror men det är också det skiljer en framgångsrik entreprenör från någon som fastnar med sitt projekt.

Vilka är förutsättningarna för mig som utställare?

När du som utställare kommer dit får du en tuschpenna (det är OK att ta med egna) och ett två meter långt papper att skriva din pitch på. Videon nedan, från senaste IDD i Stockholm, visar hur det kan se ut när utställare pitchar.

För att resultatet av detta ska bli så bra som möjligt måste du vara väl förberedd. Vad ska det stå för att så många som möjligt av de 100-tals människor som går förbi stannar upp vid just din pitch? Vad ska det stå för att rätt person (investerare, kund, partner etc) ska stanna upp?

Här är några exempel från Stockholm att influeras av:


Det pågår en best in show-tävling under dagen vilket är ytterligare en anledning att vara väl förberedd och plocka fram sin kreativa ådra.

Några tips:

  • Glöm inte visitkort eller något annat att lämna efter sig. Folk måste komma ihåg dig när de kommer hem och de måste veta hur de kan kontakta dig.
  • Prata med andra entreprenörer. Lär av varandra. Influeras och influera.
  • Träna på pitchen innan! Kan du på 30 sekunder förklara din idé, vem som är kundgruppen och hur du ska tjäna pengar? Kan du göra det på 20 sekunder? 10? Träna, träna, träna!
  • Syftet med pitchen är att fånga intresset, inte att svara på alla möjliga frågor. Det gör du när du väl fångat intresset (men du ska naturligtvis ha svar på dem!). Gör det inte för komplicerat.
  • Ha roligt! IDD är format som det är (jo, det finns faktiskt en tanke bakom) för att lyfta fram hjärtat och passionen hos entreprenörerna. Låt dessa skina genom allt du gör. Det är långt viktigare än glättigt presentationsmaterial.

Plats och tider?
Platsen är Media Evolution City i Malmö. Räkna med att hela eftermiddagen den 23/5 (och kvällen om du stannar till efterfesten) går åt. Vi kommer att maila ut mer exakta hållpunkter till alla utställare när det närmar sig.

Utställningsytan är den stora korridoren längst ned på Media Evolution City. Vi räknar med att fylla ytan med ett 30-tal startup-projekt. Behövs det mer plats ordnar vi det. Vi kommer att tilldela er en plats och de som var tidigt ute med att anmäla sig kommer att få en (i vårt tycke) bättre plats.

Som besökare?
Som besökare kan du gå omkring och njuta av skaparkraften som finns i regionen. IDD är första gången i offentlighetens ljus för flera av startuparna. En guldmöjlighet för dig som letar spännande projekt att investera i!

Till sist
Vårt mål är att etablera IDD som en årlig, återkommande mötesplats för startups och investerare i hela regionen. Men vi lyckas inte utan er, kära läsare. IDD skapas av besökarna och utställarna, inte av arrangörerna. Vi bara sätter upp förutsättningarna. Jag tycker personligen att ett event som blir en naturlig mötesplats och årlig träff för alla regionens startups och investerare är något som behövs och är till nytta för alla oss som jobbar entreprenöriellt. Hjälp oss göra IDD precis så bra och oförglömligt som jag vet att det kan bli.

Vi ses den 23:e!

Uppdaterat: jag glömde ju det viktigaste! Det finns fortfarande plats kvar för såväl besökare som utställare – och jag sa väl att det är gratis? Anmäler sig gär man här.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>