Hur du lyckas med contentmarketing

Nämn att contentmarketing blir än mer viktigt framöver och du får 90% av alla marknadsförare att nicka instämmande. Trots det är det enligt Rosie Siman bara 38% som har en uttalad strategi för innehållet.

Siman och andra med henne ser en fara i att  jakten på det sensationssökande blir vanligare än att innehållet är relevant för mottagaren. Visst kan det vara underhållande att se någon spela fiol bakom ryggen stående på ett ben, men det slutar  oftast med att man sitter där med det jag brukar kalla en ”yes but why-känsla”.

Ett annat problem är att man i dag ofta arbetar med olika strategier för olika kanaler. Följden är att många reklambyråer producerar innehåll som snarast är en förlängning av den reklam som görs i de traditionella kanalerna, vilket sällan räcker till för att engagera. Medan webbyråer ofta producerar innehåll som är tekniskt avancerade men inte nödvändigtvis kommunicerar. Alltså antingen oengagerande eller irrelevant.

Vad är då lösningen?

Jo, att ta fram en strategi för all sin kommunikation. Och att man inser att det krävs både kommunikationskunnande, kreativitet och teknisk kompetens för att skapa ett innehåll som både är relevant för mottagaren och varumärket. Att tekniken är ett väsentligt verktyg för att nå ut på rätt sätt, men inte i sig skapar innehåll.

(Mål och mätbarheten är ett också ett centralt område som är eftersatt, men mer om det i ett senare inlägg…)

Med ett samlat grepp om strategi, kreation och teknik kan du skapa ett innehåll med WOW!-faktor. Ett innehåll som engagerar, underhåller och som sprids vidare. En upplevelse kring varumärket helt enkelt.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>