Google Glass – kul eller revolutionär pryl?

Plötsligt händer det. Jag fick prova Google Glass – Googles senaste innovation, ett par glasögon med en inbyggd internetuppkopplad display och kamera.

Mycket har sagts och skrivits om denna nya innovation. Robert Scoble, som alltid har handen på pulsen på Silicon Valleys hetaste startupföretag sa att han ”inte skulle leva en dag till utan Google Glass”. När han senare tog en bild av sig själv i duschen med inget annat än Google Glass på sig var det dock många som frågade hur mycket tekniken egentligen exponerar av våra liv.

Det som fascinerar med Glass är mycket. Det är t.ex. inte så mycket en ny pryl som ett nytt sätt att använda internet på. Mus/tangentbord följdes av touch/swipe och nu ser vi en skymt av nästa steg. Kanske i kombination med den nya generationens armbandsklockor som låter dig styra mobiltelefonen. Wearables är samlingsnamnet för högteknologi man bär på sig som kläder eller smycken. En smart armbandsklocka (”smart watch” eller vad vi nu kommer att kalla det) på handleden, en mobiltelefon i fickan eller handväskan, ett par Google Glass vid ögonen och ett par Beats by Dre-hörlurar runt öronen – är det den nya standarduppsättningen för den ständigt uppkopplade?

Vad kan man då använda denna fantastiska mojäng till?

Jag får höra från flera när jag ställer frågan att de har svårt att komma ihåg ansikten och att kunna se vad personen du pratar med heter, jobbar, bor, bloggar osv direkt i synfältet kan vara praktiskt. ”Ni träffades senast 21:e maj kl 14:52”. Men, detta ligger lite längre fram. Den första versionen av Google Glass är enklare än så. De första versionerna handlar främst om ett superenkelt sätt att fotografera och filma spontana ögonblick. Åtminstone i början.

Det går att hitta speciella situationer (bilkörning? cykling? löpning? matlagning?) eller yrkeskategorier där man har stor nytta av en display framför ögonen. Bara en sådan vardagssak som inköpslistan när man handlar… kommer det att revolutionera ens liv att det står ”köp mjölk” framför ögonen i affären? Nä, men addera hundratals sådana små situationer och ganska snart har du fått ett betydligt enklare liv.

Naturligtvis poppar det för övrigt upp framför ögonen att Mejeri A är snällare mot sina kor än Mejeri B när du håller mjölkpaketet i handen… den upplysta konsumentens drömprodukt – och marknadsförarens mardröm, kanske? Tänk dig Shopgun framför ögonen på alla dina kunder. Hur får det dig att känna? Nervös? Glad? Dags att rannsaka sig själv. Framtiden där kunden får upp ditt företags etiska, ekologiska och sociala ”rating” framför ögonen samtidigt som de tittar på dina produkter är närmre än du tror.

En händelse från igår visar på ett annat scenario. Några halvskumma figurer på trottoaren mittemot började knuffas aggressivt och det hela var på väg att mynna ut i fullt slagsmål. Min första tanke var att det här ska jag nog filma om polisen vill se vad som hände efteråt. Men att plocka upp mobilen och starta kameraappen och dessutom stå och hålla den riktad mot händelsernas centrum tar för lång tid och känns ”sådär” i en pressad situation som denna av flera skäl. Jag hade kunnat filma mycket snabbare och diskretare med Glass. (Ska tillägga att det aldrig blev något slagsmål då den ena antagonisten lade benen på ryggen och lämnade platsen.)

Sen kan man förstås som bl.a. Simon Winter och Per Johansson på bloggen Infontology alltid gör väldigt bra ställa sig en rad frågor (etiska inte minst) om skillnaderna mellan mobilen och Glass i just det här fallet. Varför tog det känslomässigt emot för mig att lyfta mobiltelefonen och filma? Det är möjligen enklare för mig att filma spontana ögonblick i vardagen med Google Glass – men är det bättre? För vem i så fall? Tekno-antropologen Jan Chipchase ställer bra frågor i presentationen 50 questions for Little Sister. Läs den!

google_glass_prohibited
Google Glass-förbud – en vanlig syn snart? Bild av cabreraluengo.com

Det här är frågor vi som samhälle tillsammans kommer att behöva svara på. Google Glass är ett exempel, men inte det enda, på nästa generations internetverktyg. Vi går från att fylla de flesta luckor i vårt liv med att använda internet till att vara 100% uppkopplade – på riktigt. Med mobiltelefonen är vi nästan där. Med Google Glass är vi framme. Det går inte en sekund av våra liv utan internet framför ögonen – om vi vill.

Det återstår att se om Glass blir en försäljningssuccé. Som marknadsförare ska du dock ha den större trendrörelsen i bakhuvudet: den fullständigt uppkopplade konsumenten står och väntar runt hörnet. När hon håller din produkt i handen kommer hon samtidigt ha betyg och omdömen från sina medkonsumenter framför ögonen. Hon kommer att veta var, hur och av vad tröjan är tillverkad. Hon kommer att veta vilka gifter din produkt innehåller. Hon kommer att veta hur hög lön dina arbetare i den där fabriken i Afrika har. Hon kommer att veta hur ont det gjorde i djuret du testade din produkt på. Hon kommer att veta hur många träd i regnskogen ni skövlade. Och så vidare.

Detta kan man välja att betrakta som ett hot eller som en stor möjlighet. Att förhålla sig likgiltig till det är dock inte att rekommendera, om man ska vara helt frank.

Vill du prata mer om Google Glass och hur dessa kan påverka ditt företag så bjuder jag gärna på en kopp kaffe! Vi hörs.

(Tack till CyberHades för bilden av Glass.)

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>