Glöm SEO!

Googles mål med den nya algoritmen är att vara en ”svarsmotor” istället för en sökmotor. Det gör att användarnyttan kommer bli mycket större, samtidigt som systemet blir mycket svårare att ”lura” med smarta SEO-lösningar. Google Hummingbird letar efter relevanta svar, hur färsk informationen är, hur pass trovärdig informationen och skribenten är. Resultatet blir att användarna kommer uppleva en mycket större nytta med de nya svaren på sin sökning. Framöver behöver man inte leta sig fram bland sökresultaten hel enkelt.

 

Var trovärdig och, framför allt, relevant!

Med detta semantiskt baserade Google har mer eller mindre smarta sökordsoptimeringar spelat ut sin roll, helt enkelt för att man inte längre kan lura sig till en bättre ranking. Eftersom det är hela innehållets relevans som granskas, kommer hederlig skrivkonst och formuleringsförmåga tillbaka igen. Bra copy helt enkelt! (Yipiee!) Här är fyra saker som framtidens marknadsförare bör ha i åtanke när man agerar i sociala media:

1. Skapa ett för konsumenterna relevant innehåll. Gör det regelbundet och välj rätt kanaler för ditt budskap.

2. Sätt dig in i konsumentens behov och var engagerad. Framöver blir det allt viktigare hur man agerar och responderar på ditt inlägg, dvs om det delas eller gillas.

3. Bygg en plattform från vilken du agerar. Det räcker en bit med en strategi för ditt innehåll, men inte hela vägen fram. Hemsidor och skribenter med hög trovärdighet kommer att prioriteras. Det gör att kommentarer i alla sociala kanaler ger en högre ranking.

4. Inse att Google inte längre kan manipuleras med smarta SEO-lösningar. Det som gäller är hårt arbete, insikt om kundens behov, trovärdighet och som sagt relevant innehåll.

Vill du veta mer om hur man drar nytta av ”nya” Google så ska du ringa oss på The Frank Family.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>