Glöm digitala och sociala media!

 

På den intressanta siten ”I Media Connection” gör Rebecca Lieb en iaktagelse som vi på The Frank Family nickar igenkännande åt. Hon menar att inom en snar framtid kommer prefixen digitala och sociala innan ordet media att vara helt onödiga och borta. Snart kommer all kommunikation att vara just digital och därför i högsta grad också social. Läs själv vad Rebecca skriver:

”Digital media” will soon be a redundant term. Increasingly, all media are digital. Once a term reserved for the internet only, ”digital” now embraces your phone, television, more and more ”print” media (e-readers and tablets), radio, and out-of-home channels such as in-store kiosks and digital signage.

”Social media” is another term that is rapidly approaching the tautological. The more media are digital the more they’re social — either inherently or increasingly — and linked into a myriad of social networks and social applications that facilitate sharing, commentary, and discovery.

 

Riv företagets silosar

Rebecca förutspår att framgångsrika företag framöver tar ett nytt grepp på sin kommunikationsavdelning eftersom varumärkets strategi måste synas och vara genomgående i alla kanaler. Det går inte längre att ha isolerade silosar där några personer pysslar med traditionell tryckt kommunikation och andra som brinner för webbens möjligheter. Att fortsätta ha en avdelning för ”reklam” och en för ”sociala media”. När framsynta företag dessutom inser att content allt mer blir avgörande i alla kanaler så kanske det är dags för nya titlar och ansvarsområde. The Frank Family anser att kommunikativt och tekniskt kunnande måste samverka för att få ut maximalt av varje krona företagen avsätter för att bygga relationer med sina kunder. Och vi berättar gärna mer om hur det går till. Slå oss en signal och ge oss en timma eller två.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>