Glöm Content! Nu gäller YOUtility.

Idag snackar alla om Content eller Inbound Marketing. Två nya begrepp som egentligen bara är en digital förlängning av det som skett sedan stenålderns hällristningar. En slags förlängning av röksignalen, brevduvan, direktreklamen, TV-spotar och flippande banners. För kunden påträngande och irriterande avbrott som säger en och samma sak:

”Våra prylar är bra. Kom och köp!”

Alla dessa varianter av reklam har bara ett syfte och det är att fånga intresset hos den som är i en köpprocess. Eller väcka intresset inför ett framtida köp, för att säkra sig om nya kunder.

Två futtiga bokstäver YO
Förutom att YO är en barnsligt rolig och totalt onödig app så blir det en typisk amerikansk ordlek när det bildar ett prefix till ordet Utility – användbarhet/nytta. All marknadsföring har hittills handlat om att beskriva produkten eller tjänstens nytta, tyvärr i allt för många fall fortfarande genom att enbart informera om den. Tänker du YOUtility så berättar du om vilka problem och behov som den istället löser för kunden. Om du lyckas med det förvandlar du kundämnet från just en kund, till en vän som bygger ditt varumärke. Med dagens digitala möjligheter är det enkelt att skapa YOUtility, eller ”kompis nytta” om du så vill. Och det är både ett roligt och enkelt sätt att bygga kundrelationer.

Bjud på dig själv och din kunskap
Det börjar finnas svenska exempel på företag som delar med sig av sitt kunnande utan att kräva en motprestation i form av ett köp. Företag som vet att det ibland räcker med nyttiga tips & trix för att fånga kundens uppmärksamhet. Två av våra kunder gör det på webben genom att skriva som Olsson´s Utvalda eller med filmade videosnuttar på Youtube som 4Sounds i Malmö. Idag verkar mantrat som allt fler följer vara att bygga egna brandade appar. Varav de flesta är mer eller mindre användbara och blir en dagslända. Men de riktigt ambitiösa startar sina egna TV-kanaler som Panduros Webtube med DIY-instruktioner, händelsevis kopplade till just deras produkter.

Det är bara att sätta igång
Även om alla verktyg och möjligheter finns att tillgå så krävs det en strategi bakom företagets närvaro på nätet. Vad är syftet med den och vad vill man lämna för spår efter sig. Helst varumärkesbyggande spår, eller hur?
Skillnaden mellan att upplevas som en kompis eller som ytterligare ett företag i mängden som vill kränga, är att i det förstnämnda fallet motstår man frestelsen att till varje pris nå ett avslut. Genom att hjälpa istället för att sälja så upplevs ditt företag som både sympatiskt och trovärdigt. Ingen dålig kombination och byggstenarna för att lyckas finns redan därute. Fråga oss bara.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>