Gå till kärnan!

Säg marknadsföring och de flesta svarar annonser, stortavlor och reklamfilm. Eller när det handlar om sociala media; klick, delningar och ”Likes”. Alltså i huvudsak traditionell reklam, en uppfattning som även delas av de flesta marknadschefer och opinionsbildare. Och här i den yttersta cirkeln härjar traditionella, mer eller mindre kreativa, reklambyråer.

 

Nästa cirkel är den i vilken reklam- eller pr-byrån och andra s k kommunikationskonsulter försöker skapa ett intressant och trovärdigt koncept genom att berätta en historia som ska engagera. Men samtidigt som man spetsar in sig på en väldefinierad målgrupp gör man oftast allt för att attrahera så många som möjligt. Och då blir det oftare en ”jaha?” istället för ”AHA!” reaktion hos konsumenterna.

Mer kloka ord av Seth Godin.

 Upplevelsen blir snackisen.

Det är i de två innersta cirklarna du hittar det som är avgörande för konsumenterna – själva upplevelsen. Det gör man ofta genom att försöka addera något extra (alternativ skala bort något) och göra själva produkten eller tjänsten unik jämfört med konkurrenternas. Ett belysande exempel är IKEAs platta paket och filosofi att du som kund gör merparten av jobbet samtidigt som du sparar pengar, allt utan att tumma på designen. Ett annat är Ryanair, av många hatat men ändå framgångsrikt. Motsatsen är väl charterbolagens All-Inclusive-resor.

Men det som verkligen betyder något och som gör att konsumenterna reagerar och agerar finns i den innersta cirkeln. Produkten eller tjänsten de köper och själva upplevelsen av den. Egenskaperna som gör den unik, som ger en upplevelse och som gör den värd att prata om med andra på sociala media. Det är också egenskaper som skulle kunna göra alla marknadschefers vardag enklare. Så börja i kärnan och identifiera vilka kundupplevelser som redan finns inbyggda, vilka nya som kan skapas och vilka som är värda att kommunicera. Vi på The Frank Family hjälper dig gärna analysera hur just ditt företags digitala fotavtryck är därute.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>