Fem steg till bättre content

Alla snackar ”content” som om det vore något nytt. Visst har vi skribenter Googles nya algoritmer att tacka för att vårt arbete fått ett uppsving och efterfrågas allt mer. Men det har väl alltid varit så att om du har något relevant att säga så tar folk till sig det. Så hur skapar du ett innehåll som fångar folks intresse? Här är fem snabba och enkla tips som alltid fungerar.

Steg-för-steg funkar

Du läser ju detta! ”Så här gör du” är alltid en ingång som fungerar eftersom vi människor är lata och söker efter genvägar att lyckas. Oavsett om det handlar om att odla grönsaker, skruva ihop en bokhylla eller gå ner i vikt. Innehåll med nyttiga tips och trix gör att dina kunder kommer att besöka din hemsida eller blogg gång efter gång. Och inte minst dela med sig till sina kompisar.

Var generös

Tidigare var de som ville vara uppdaterade om vad som händer hänvisade till tidningar, facktidskrifter och TV. Idag dyker det senaste upp där man minst förväntar sig, på bloggar, FB, Twitter eller nyhetsbrev. Eller på hemsidor som alltid levererar något nytt och oväntat. Men eftersom sådan kunskap är en färskvara och sprids snabbt av andra i din bransch så är det ingen idé att hålla på den. Visa att du är uppdaterad och på tårna. Sådant sprider sig!

Du är i underhållningsbranschen

Roligheter används ofta i marknadsföringen, med mer eller mindre framgång, för humor är något mycket personligt och kan lätt missa målet. Men kan du förädla och förenkla det för mottagaren att ta till sig ditt budskap med bilder, videos eller infographics som fångar blicken, så har du ett vinnande koncept. Alla företag är numer mediaföretag. Och ett underhållande innehåll fastnar i huvudet och sprids mycket snabbare.

Föd nya tankar och idéer

Inspiration är minst lika viktigt som kunskap, information eller underhållning. Naturligtvis blir lagom doser av alla fyra en oslagbar kombination. Men att inspirera människor till att bli skickligare och mer framgångsrika, så de når sina mål eller enkelt löser sina behov och problem, är ännu bättre. Enklast gör du det genom goda exempel på andra som lyckats och hur det gjort det. För framgångsrika vill vi alla vara. I alla våra olika roller.

Eller stjäl!

Men gör det snyggt. Antalet toner för en kompositör är ju färre än bokstäverna för en skribent. Och gamla tolkningar finns ju redan därute tack vare internet. Visst kan det verka som alla tankar redan är tänkta. Men det som fångar ditt intresse sätter också igång din fantasi, du har en egen vinkling, kanske adderar du något, som jag gjort här. Allt är fritt i den öppna värld som internet erbjuder. Och där man frikostigt delar med sig finns det heller inget som är helt sant eller färdigt. En liten grundsten byggs på med någon annans idé eller tolkning. Vilket driver utvecklingen framåt och skapar nya infallsvinklar. Vilka tolkningar eller bidrag som bär eller brister märker du direkt. Det som delas vidare var de lyckade.

Hur mår ditt ”content”?

Är det inspirerande, underhållande och fullt med ny kunskap så grattis. Då har du säkert fullt med följare som sprider ditt budskap och varumärke. Om inte så prova med att skriva om och utforma det med fokus på någon av ovanstånde infallsvinklar. Det funkar faktiskt! Vill du veta mer eller få lite handgriplig hjälp med att forma ditt content så ring oss!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>