”F–k fokusgrupper!”

Det var rådet tre kurskompisar i Cambridge fick när de funderade på att starta eget. 1998, efter 6 månaders jakt på den perfekta smoothien, var de redo att testlansera Innocent. Det skedde på en musikfestival i London där de hade ett litet stånd. De tre tänkte passa på att göra en marknadsundersökning för att få reda på vad folk tyckte och tänkte om det de drack. Ett traditionellt frågefomulär togs fram efter konstens alla regler och vad de fått lära sig på universitetet, när en god vän frågade dem; ”Vill ni inte helt enkelt veta om de tyckte om Innocent eller inte?” Svaret var givet och för att göra det riktigt enkelt fick de sina kunder att rösta med tomflaskorna. På skylten bakom två tunnor (märkta Yes och No) stod det: ”Tycker du vi ska sluta våra jobb och börja göra dessa smoothies istället?” När de sålt slut på sitt lager var Yes-tunnan överfull och den andra så gott som tom. Så de drog igång på allvar. Efter 15 års framgång, med över 2 miljoner sålda smoothies i veckan runt om i Europa, köpte Coca-Cola hela företaget. Innocent är ett bra exempel på hur man mycket väl kan börja i det lilla och testa sig fram, istället för att undersöka sin idé till döds. Vi på The Frank Family har gott om andra exempel på hur Lean-Marketing och Growth-Hacking (och en bra idé i botten) kan göra skillnaden mellan flipp och flopp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>