En helt annan femma!

Att all kommunikation sker på mottagarens villkor är välkänt sedan länge men det tar sig nya uttryck i dagens digitaliserade mediavärld. Mottagaren bestämmer vad som ska ses och väljer bort det som inte är relevant eller som upplevs störande. Som påträngande, skrikiga och meningslösa reklamfilmer i allt tätare reklamblock ju längre fredagsfilmen rullar.

Man kan väl säga att Spotify var en av de första ut med en affärsmodell där reklamversionen är gratis och kunder kunde testa funktionen. Ville du sedan slippa reklamavbrotten så betalar du runt en hundring i månaden, vilket 100 000-tals musikälskare i 28 länder runt världen idag gör. En smart införsäljningstaktik som allt fler kopierar. Readly gör nu samma sak, fast i magasinvärlden där du för 99:- i månaden får tillgång till ett 50-tal tidskrifter, även gamla nummer. Du kan spara intressanta artiklar i plattan för senare läsning, ett perfekt alternativ att bunkra upp semesterläsningen.

Titta var, när och hur du vill

Och nu är Kanal 5 först ut med en liknande modell men kryddat med lite extra för att göra erbjudandet mer oemotståndligt. För 59:- i månaden slipper du inte bara reklamavbrotten, du får också se avsnitten i din favoritserie en vecka före alla andra och du har tillgång till de senaste fyra episoderna så att du verkligen hänger med.

Magine är ett annat färskt alternativ som säger att detta är TV som det borde vara. Du bestämmer själv om du vill göra det i smartphonen, paddan eller på dumburken. Och du bestämmer själv när du vill bli underhållen, för den senaste veckans program i de 30 kanaler som just nu finns med i utbudet, är alltid tillgängliga. Att du kan scrolla fram och tillbaka gör det dessutom enkelt att hoppa över reklamavbrotten. Eller se målet i repris, om och om igen.

Snart är datorn också ”gammelmedia”

Redan nu kan man se hur tittarvanorna har förändrats. När allt nu finns där i luren eller paddan, har då datorn som distributionskanal spelat ut sin roll? Är alla pengar som mediahusen det senaste decenniet satsat på en digital version av dagstidningen bortkastade? The Atlantic konstaterar i alla fall att under 2012 så motsvarade varje dollar som deras kunder investerade i ”nya” digitala annonser av en förlust på 16 dollar i papperstidningen. Så vart tog de andra 15 dollarna vägen? Om Coca-Cola säger att de planerar använda majoriteten av sina marknadsföringspengar 2020 på content marketing i digitala gratiskanaler, så är det väl en bra indikation på att de förstått att det finns smartare sätt att bygga varumärket på än att hamra ut budskapet som man alltid gjort. Och allt fler kommer kopiera det strategin. Ett bra exempel är Red Bull som bygger upp förväntningarna på nästa galna stunt i alla tillgängliga kanaler.

Vill du veta mer om vad denna förändring innebär för dig och ditt företag så kontakta oss på The Frank Family för ett upplysande och upplyftande gratisseminarium.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>