Den digitala klyftan

Om nu 72% av konsumenterna använder sig av sociala media för att hålla kontakten med sina favoritföretag, varför säger då 67% av företagen sig inte prioritera just den kanalen? Att de inte har rätt kompetens är en orsak enligt Lithium. Men om de nu vet med sig att det är så, varför gör man inte något åt det?

Svaret är att den digitala klyftan som vi ser det består i det faktum att allt fler konsulter säger sig kunna just sociala media. Reklam-, PR-, Webb- och ibland även mediabyråer säger det, för att överleva i framtiden. Och visst kan de ofta just sin bit, men de har svårt att greppa helheten. Vilket i sin tur gör att många företag är lite vilsna i vem av alla deras konsulter som ska bära ansvaret för närvaron på den sociala media-scenen.

En infographic värd att studera

 

Resultatet blir att det ofta saknas en övergripande strategi som möter kunderna med ett konsekvent och engagerande budskap i alla kanaler, från traditionella media som driver trafik till de sociala som bygger lojalitet.  För visst behövs ”gammelmedia” fortfarande men budskapen måste anpassas till de digitala kanalerna för att bli relevanta för kunderna. Och det finns goda exempel på hur man gör det.

I denna infographic finner du intressanta (och vissa skrämmande enligt oss) siffror. Vill du ha konkreta råd och lösningar på hur du och ditt företag kan överbrygga den digitala klyftan ska du kontakta oss på The Frank Family.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>