De fyra A:na

Förr i tiden var marknadsföring enklare. Marknadschef fick en budget, briefade reklambyrån, köpte lite media och väntade sedan spänt på effekten av kampanjen.

Men 1990 vändes allt upp och ner när WWW kom. Helt plötsligt kunde konsumenterna säga sitt hjärtas mening och utbyta erfarenheter med varandra utan att företagen kunde göra något åt det. Idag är det vardagsmat med miljontals bloggar, FB-sidor, Twitter-konton och andra sociala arenor där konsumenter ventilerar sina tankar och idéer.

Konsumentmakten är total och en kraft värd all respekt. Men det innebär också i teorin en tillbakagång till tiden innan massmarknadsföringen guldår. Idag lyssnar vi mer till vad andra konsumenter har att säga och tar deras rekommendationer (eller dissningar) på fullaste allvar. Tackvare internet kan vem som helst bli en auktoritet som företagen måste förhålla sig till och använda som ett slags facit på sitt varumärkes popularitet och värde. Men ett högt antal ”Likes” eller ”Followers” är inte detsamma som lojala kunder. Det är svårt om inte omöjligt att sätta ett värde på sina fans verkliga lojalitet. Hur pass trogna och glada de egentligen är bara för att de trycker på gilla-knappen. För att lyckas behålla dem och hålla dem glada kräver de en kontinuerlig uppmärksamhet. Ett slags evigt snurrande hjul av insatser från företaget i fråga. Vi på The Frank Family håller med Danny Brown om att de fyra A:na är avgörande för en framgångsrik strategi för sin närvaro på sociala media. (Vi försökte översätta dem men engelska är ibland häftigare, eller hur?) En strategi som vi på The Frank Family mer än gärna hjälper dig ta fram.

 

 

 

Audiance – Förr var media en viktig del av själva budskapet, men nu är det dina fans som visar vem du är. Känner du inte dem och vad de står för blir det du säger till dem uddlöst och utvattnat. I värsta fall inte ens trovärdigt.

Acceptance – Du kan ha världens bästa produkt eller budskap, men det spelar ingen roll om mottagaren inte uppskattar vad du erbjuder eller vill berätta. Därför måste du veta vem de är och vad som triggar/intresserar dem.

Application – Hur väl ditt budskap blir mottaget är helt avgörande för framgången. Därför är rätt tonläge, innehåll och frekvens betydelsefull för hur relevant det du säger är för kunden.

Amplification – Den våta drömmen för alla företags närvaro i sociala media är när dina fans delar, skickar vidare, gör inlägg eller bara visar sin uppskattning genom att snacka med kompisarna. Hur vasst är det du vill säga? Väcker det nyfikenhet, roar det är din info nyttig eller är det helt nyskapande? Titta på Old Spice-filmerna på Youtube förstår du vad vi menar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>