Nyttigt, tänkvärt och intressant

Glöm Content! Nu gäller YOUtility.

Idag snackar alla om Content eller Inbound Marketing. Två nya begrepp som egentligen bara är en digital förlängning av det […]

12 sätt att göra ditt content läsvärt

Under årens lopp har jag lärt mig en hel del om hur texter som ska beröra och engagera bör skrivas. […]

Snacka om Content Marketing!

Coca-Cola har sagt att upp till 90 % av deras globala marknadsbudget år 2025 ska spenderas på förtjänade digitala kanaler. […]

Använd sociala medier i ledarskapet

The Frank Family är med i nätverket LEDAtoday (Ledarskap i det digitaliserade arbetslivet) och nu följer vi upp vårens föreläsning om […]

Använd sociala medier i ledarskapet och njut av sommaren!

The Frank Family är med i nätverket LEDAtoday (Ledarskap i det digitaliserade arbetslivet) och nu följer vi upp vårens föreläsning om […]

Skåne Innovation Week

The Frank Family är med och arrangerar ett event tillsammans med Startup Studio Malmö som en del av Skåne Innovation […]

Åter dax för succé-eventet IDD – Internet Discovery Day

The Frank Family är återigen med som arrangör och partner på succé-eventet IDD – Internet Discovery Day – Media Evolution Malmö den […]

Allt om e-handel och Omni-channel

Omni-kanaler kommer att bli vårens buzz-word, tro oss. Det handlar om det som vi på The Frank Family länge predikat […]

Missade du Trendspaningen med Social Media Club Skåne?

Hade du inte möjlighet att vara med på fredagen den 31:e januari’s trendspaning med mig, Leif Kajrup, och Social Media […]

Glöm SEO!

Googles mål med den nya algoritmen är att vara en ”svarsmotor” istället för en sökmotor. Det gör att användarnyttan kommer […]

Tummen upp är inte allt

Jakten på ”Likes” går vidare och verkar ha blivit måttet som alla MC och ledningsgrupper använder för att mäta och […]

Vad Google själva söker efter

I slutet på september (kanske för att fira den egna 15-års dagen) ersatte Google sin gamla sökalgoritm Panda med den […]

Fem steg till bättre content

Alla snackar ”content” som om det vore något nytt. Visst har vi skribenter Googles nya algoritmer att tacka för att […]

Följ med oss på Social Media Club Skåne den 29:e november

Sociala medier – en förutsättning för företagens överlevnad i det digitala arbetslivet. Det är ämnet på Social Media Club Skåne […]

Vem har hand om sociala media hos dig?

Den sociala scenen är fortfarande gungfly för många företag där det inte finns några givna regler eller svar. Ännu! För […]

Regeln som borde gälla även sociala media

Denna gyllene sifferregel inom affärsvärlden borde även alla som sysslar med sociala media alltid ha i bakhuvudet. Och helst skriva […]

Vad är värde?

Vad är ”värde”? Hur skapas det i ett tidevarv då en nylagad hamburgare kostar 10 kr, ett par byxor en […]

Lär dig ”Härjobba” den 26 mars

Kom till Starbucks på Malmö Central kl.14-16 och var med i en workshop kring “Ledarskap i det digitaliserade arbetslivet – […]

Vem äger varumärket på en arena som gör alla till medieproducenter?

Vem äger och hur vårdar man ett varumärke på en kommunikationsarena som gör att alla kan vara medieproducenter och där […]

”Lean Startup” och innovation i turbohastighet

Är precis tillbaka på kontoret efter att ha pratat i en dryg timme om ett favoritämne på Marknadsföreningen i Malmö. […]

The Frank Family: Ingen revolution. Bara lite snabbare evolution.

Vad är marknadsföring, innovation, kundtjänst, R&D eller försäljning när allt är uppkopplat och lika åtkomligt? Svaret är att gränserna suddas […]

Vill du lyssna på mig?

Undertecknad kommer att prata hos Marknadsföreningen i Malmö på fredag morgon. Anmäler sig gör man här. Jag kommer att prata om […]

Smart. Modig. Med hjärta.

Det är inte lätt att vara storföretag idag. På 1920-talet var den genomsnittliga livslängden för ett Fortune 500-företag 67 år. Idag […]

Vad är din mission?

Enligt Wikipedia så är ett företags mission själva grunden för dess existens, anledningen till varför de finns på marknaden. Och […]

M-handeln ökade kraftigt i julas

Allt fler löser julhysterin och alla måsten utan att springa benen av sig. Sedan länge sitter vi hemma och beställer […]

Hoppas du får en riktigt God jul!

Snart börjar racet igen. Hetsen med julklappar och allt annat som ska fixas för den goda stämningens skull. Och som […]

iPhone 5S – S som i Sensor?

Som vanligt när Apple presenterar något nytt stod internet stilla någon timme förra veckan. Det ligger ett magiskt skimmer över […]

På Nordic API – konferensen om API:er

Befinner mig på konferens i Stockholm: Nordic API. The Frank Family jobbar med kommunikation, så varför är det så intressant […]

Sociala medier är dött! Länge leve sociala medier!

Om jag frågar dig vad sociala medier är, vad svarar du då? Chansen är övervägande att du svarar Facebook, eller […]

Makten åt folket!

  Det finns många likheter mellan produktions- och filmbolag när de ska satsa på en serie eller film, och vanliga […]

Ses vi på Nordic API Stockholm?

Jag skrev för ett tag sedan ett inlägg om behovet av ett API. Den frågan, och många fler, hoppas jag […]

Sweden Social Web Camp (SSWC) 2013 sammanfattat

Har du någon gång varit på en konferens och under ett tal om ett spännande ämne suttit och längtat till […]

Bejaka apan i dig!

  För drygt tio år sedan skrev Seth Godin i boken ”The Big Red Fez” att en sajtbesökare är som […]

Google Glass – kul eller revolutionär pryl?

Plötsligt händer det. Jag fick prova Google Glass – Googles senaste innovation, ett par glasögon med en inbyggd internetuppkopplad display […]

Intervjuad av Swedish Startup Space

Undertecknad blev intervjuad av Swedish Startup Space om den svenska startup-scenen. Uppdaterat: länken fixad.

Otur när du tänker?

Troligtvis inte. Det är bara så att dina två hjärnhalvor inte är överens. Nobelpristagaren Daniel Kahneman beskriver i boken ”Tänka, […]

Är du ”Outbound” eller ”Inbound”?

Först och främst kan en definition av begreppen vara på plats; Outbound marketing är traditionell reklam på köpt plats – […]

Fem bra frågor för din webb

Bara några enkla frågor att ha i bakhuvudet när du bygger en webbsajt. Har du en klar bild över hur […]

Gott och blandat från Twitter – del 1

Ni följer väl vårt Twitterkonto? Där postar vi korta trendspaningar och nyheter om det mesta som rör innovation och kommunikation. […]

Frank har fortfarande rätt!

”A mind is like a parachute, it doesn’t work unless it’s open.” ―Frank Zappa

Affärsmodellinnovation

Aah… det underbara svenska språket. Engelskans ”business model innovation” blir på svenska ihoptryckt till affärsmodellinnovation. Lyckas du uttala det utan […]

Mary Meekers trendrapport

Det finns många trendrapporter om internet men det finns bara en varje år från Mary Meeker. Många menar att hennes […]

Bilder och utställare, Internet Discovery Day i Malmö 2013

UPPDATERAT 28/5 II: Även Funded By Me har skrivit. UPPDATERAT 28/5: Öresund Startups har skrivit om IDD Malmö 2013 med […]

Jaså, du har ingen mobil version av din sajt…?

Visste du att vi använder mobiltelefonen 150 gånger om dagen, eller ungefär var sjätte minut? Visste du att 80% av […]

Drupal vs WordPress vs…?

Så, du har bestämt dig för att bygga om din webbsajt. Bra! Det är egentligen något man bör göra regelbundet, […]

Släpp fram dina enhörningar

Jag vet inte riktigt när jag snubblade över begreppet ”unicorn project” första gången (kanske här? eller här?) men det fastnade […]

Google Glass rullar ut

Det första publika släppet av Google Glass (nä, det har inget med glass att göra, det är en liten kamera […]

Var står Mars och Venus idag?

John Gray konstaterade att det finns två sorters människor och att de bor på varsin planet, Venus och Mars. På […]

Vem i hela världen kan man lita på?

Att det bli allt svårare att tro på det som står i tidningen eller sägs på TV-nyheterna har säkert det […]

”F–k fokusgrupper!”

Det var rådet tre kurskompisar i Cambridge fick när de funderade på att starta eget. 1998, efter 6 månaders jakt […]

Behöver du ett API?

Du kanske har hört någon programmerare mumla om det tillsammans med någon annan mystisk trebokstavsförkortning som BDD eller PHP. Eller […]

Den digitala pizzan

Digitalt är tidens mantra, det kan väl ingen ha missat. Men hur passar det in i traditionellt kampanjtänkande? Är digitalt […]

En helt annan femma!

Att all kommunikation sker på mottagarens villkor är välkänt sedan länge men det tar sig nya uttryck i dagens digitaliserade […]

Big Data? Big Deal!

Vid en konferens om det digitala informationsflödet antydde Gus Hunt från CIA dess betydelse för just underrättelseorganisationer: ”I princip försöker […]

Minns det som om det var igår…

På tal om trender inom webbdesign, Twitter Bootstrap är ett populärt ramverk för att skapa användargränssnitt för webbsidor. Det är […]

Allt du vill veta om marknadsföring…

… men kanske inte vågat fråga om finns samlat i en E-bok som HubSpot har sammanställt. ”100 ideas that changed […]

Lyssna mer på hjärtat!

  Bra reklam ska beröra och engagera, eller hur? Hur kommer det sig då att så många kampanjupplägg och produktidéer […]

Frank says

  ”Dare to wear the foolish clown face.” Frank Sinatra

Tajming är allt: ja, se det snöar

När jag tittade ut över hustaken i morse när jag vaknade var det vitt. En snabb titt på Facebook visade […]

Glöm digitala och sociala media!

  På den intressanta siten ”I Media Connection” gör Rebecca Lieb en iaktagelse som vi på The Frank Family nickar […]

Content Marketing – Buzz eller inte?

Allt fler företag, stora som små, fokuserar idag på Content Marketing. Och inte undra på det när stora jättar som […]

Verkligt eller platt? Två skolor i webbdesign.

Det har hänt mycket med konsten att designa webbsidor sedan den grävande ”under construction”-arbetaren på 90-talet. Just nu pågår en […]

Entreprenören, managern eller ledaren – vem bestämmer hos dig?

Alla företag går genom olika faser i sin livscykel. Det kan vara mycket värt att förstå sitt eget företag och […]

Vad är en ”startup” och varför ska du bry dig?

En ”startup” är ett innovativt, nystartat företag som är designat för snabb tillväxt. På sätt och vis är de marknadsekonomins […]

Tre saker vi gillar

Hur väver man ihop teknik och kommunikation på ett innovativt sätt? Det är en fråga vi ständigt grubblar över på […]

”No business or show business”

”There’s no business like show business” är titeln på en sång i musikalen Annie, get your gun. Vi på Frank […]

Var går din gräns?

”Don’t Be Evil” är ett underbart motto som alla kan skriva under på, privatpersoner såväl som företag. Och i Googles […]

Internets fjärde fas – är du redo?

Sammankopplad. Internet idag är inte samma internet som i sin barndom, för drygt 15 år sedan. Det har hänt mycket, […]

Den digitala klyftan

Om nu 72% av konsumenterna använder sig av sociala media för att hålla kontakten med sina favoritföretag, varför säger då […]

Produkten i centrum där produktupplevelsen är en del av marknadsföringen.

Internet och digitala teknologier dominerar idag vårt sam­hälle och vårt vardagsliv. Allt är uppkopplat, tillgängligt, sker i realtid och är […]

Hur du lyckas med contentmarketing

Nämn att contentmarketing blir än mer viktigt framöver och du får 90% av alla marknadsförare att nicka instämmande. Trots det […]

Färgglad eller färglös?

Alla vet vi att blått är den vanligaste färgen på en logotyp, inte bara i Sverige tydligen. Men går man […]

Undersök dig inte till döds

  Vi vet mer än någonsin om marknadsföring. Vi mäter och testar som aldrig förr. Och vad har hänt? Svaret […]

Gå till kärnan!

Säg marknadsföring och de flesta svarar annonser, stortavlor och reklamfilm. Eller när det handlar om sociala media; klick, delningar och […]

De fyra A:na

Förr i tiden var marknadsföring enklare. Marknadschef fick en budget, briefade reklambyrån, köpte lite media och väntade sedan spänt på […]

Surfa är skoj. Och ibland lönsamt.

Vi surfar mest för att bli underhållna – det visar Council and Lithium i en undersökning där de frågat 1 […]

Att lyckas i sociala media

Även om det är frestande att använda sociala media för att erbjuda något eller engagera folk så går många vilse […]

Vem har rätt? Kunden eller marknadschefen?

  Visserligen är detta en amerikansk undersökning från Forbes Insights, men ändå. Skillnaden mellan hur företaget och läsaren tolkar betydelsen […]

Några trender i sociala media

Det är alltid vanskligt att skåda in i framtiden, men 2013 är ju snart verklighet och Social Media Today har […]

Internet Discovery Day – det börjar närma sig

Uppdaterat: se bilder och läs listan över utställare i annat inlägg. Den 23:e maj går Internet Discovery Day (IDD) av […]