Bejaka apan i dig!

 

För drygt tio år sedan skrev Seth Godin i boken ”The Big Red Fez” att en sajtbesökare är som en apa på jakt efter en banan. Hittar han eller hon ingen banan på sajten så lämnar de den på direkten.

Godins teori då var att webben är en kanal för direktmarknadsföring, något som omedelbart är mätbart och att den måste ha ett för besökaren relevant erbjudande. Tyvärr saknar allt för många sajter denna relevans och därför blir besöken korta och avsluten få. Allt för många hemsidor lider av att kommiteér  är med och påverkar innehållet så att ”bananen” göms och blir svårhittad. Vilket blir allt mer tydligt ju fler frestande tekniska möjligheter som dyker upp.

 

En bra början

Det finns fem frågor som man bör ställa sig när du bygger eller förnyar din hemsida.

1. Vem är hemsidan till för?

2. Hur ska besökarna hitta dit?

3. Vad ska designen tillföra och lämna för intryck?

4. Vad vill du att besökaren ska göra?

5. Vad kan du göra för att uppmuntra dem att ta det där sista steget?

Som vi på The Frank Family ser det så är alla hemsidors uppgift att skapa en upplevelse som leder till en ny insikt och attitydförändring hos din besökare. Utan den relevanta upplevelsen eller erbjudandet så slösar du med dina pengar och dina potentiella kunders tid. Men lyckas du med att skapa den där AHA-känslan så är sannolikheten stor att den blir viral och sprids i sociala media. Vi vet hur du gör det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>