Behöver du ett API?

Du kanske har hört någon programmerare mumla om det tillsammans med någon annan mystisk trebokstavsförkortning som BDD eller PHP. Eller så har du läst om hur t.ex. Statistiska Centralbyrån, Skånetrafiken och Eniro har ett och undrat – varför?

En bra fråga som kräver ett bra svar. Låt oss börja från början. Vad är ett API?

Kortfattat kan sägas att ett API, eller Application Programming Interface, möjliggör för en programmerare att bygga applikationer ovanpå en annan applikation. Denna blir då en slags plattform, navet i ett ekosystem av applikationer.

För ett konkret exempel, titta på närmsta strömuttag. Alla uttag ser i princip likadana ut och fungerar på samma sätt. Strömmen håller sig inom en viss spänning och de två hålen i väggen är på samma avstånd från varandra. På så sätt kan alla elektriska apparater använda sig av plattformen elnätet för att få ström. Det är som ett kontrakt mellan leverantören av ström och tillverkaren av prylen som kräver ström.

När ett sådant kontrakt skrivs som mjukvara kallar man det ett API.

Har det inte bara med teknik att göra, då? Nja. Jag – och många med mig – tror att ett öppet API kan vara ett av de viktigaste strategiska beslut ett modernt företag kan fatta.

Varför?

Det handlar om utvecklingstempo. Ett API underlättar enormt mycket om man t.ex. vill bygga en mobilapplikation eller liknande. Det blir billigare att testa nya tekniker och miljöer.

Det handlar om innovation. Med ett öppet API kan man låta externa utvecklare bygga applikationer och tjänster man själv varken skulle kunna komma på eller ha tid med att utveckla. Man kan anordna s.k. ”hackathons” eller andra innovationstävlingar som t.ex. Travel Hack för att förlösa innovationskraften.

Men framför allt handlar det om långsiktig marknadspositionering.

Du kanske har missat det men mjukvara (och internet) håller på att äta upp världen. Allt som går att automatisera blir automatiserat – och i vårt tidevarv innebär det att det blir digitalt. Att då erbjuda ett API – och se till att det byggs massvis med applikationer och tjänster ovanpå detta API – gör att man går från att vara en produkt till att bli infrastruktur och plattform. En mycket lukrativ position om man spelar sina kort rätt.

Facebook med sitt ”Graph API” är ett utmärkt exempel på detta. Facebook är inte bara en applikation vi använder för att dela bilder på söta katter med varandra, Facebook har blivit en del av nätets infrastruktur, tack vare sitt API för inloggning och gillande. Ett annat exempel är Amazon med sitt annonserings-API eller ett renodlat ”API-företag” som Twilio som erbjuder färdiga API:er för telefoni – en slags programmeringsbar operatör.

Den första anledningen till att ditt företag bygger ett API är antagligen ökat utvecklingstempo. Det är gott nog. Håll dock de två hålen i väggen i bakhuvudet. Vill du sälja en produkt, eller vill du skapa en plattform? Det är frågan du ska ställa dig – och det är inte ett beslut du ska överlämna åt programmerarna.

  1. Bra skrivet! Håller med om att ett API som strategi är antingen för att sälja data (via APIet) som en produkt eller att marknadsföra en annan produkt. Men det är viktigt att inte glömma bort det stora värdet av APIer för internt bruk, eller bara mellan partners. Exempel är APIer för att byggna egna mobilappar eller göra systemintegration mer effektivt. Ett bra exempel är Netflix API (som numera inte är publikt) är en jättehit och mycket av det som de bygger sin framgång på.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>