Att lyckas i sociala media

Även om det är frestande att använda sociala media för att erbjuda något eller engagera folk så går många vilse i alla möjligheter som media erbjuder. Börja med nedan fem punkter så blir det lättare och mer lönsamt.

 

 

1. Sätt klara mål. Utan målsättningar vet du inte vad du fått ut av kampanjen. Med klara mål kan du också styra tonläget och inehållet i ditt erbjudande.

2. Ta fram ett oemotståndligt erbjudande. Utan ett sådan är det svårt att få kunden att ge dig sitt ”Like” eller sin e-mail. Det behöver inte vara gratis men måste vara av visst värde, användbart, engagerande och/eller underhållande.

3. Skapa en landningsida. Allt för många kampanjer leder bara till företagets vanliga hemsida. Om du lyckats fånga intresset måste du också ge en belöning. Skapa en landningsida som utvecklar det du erbjuder eller motiverar läsaren. Ge en belöning och ett tack för visat intresse. Och framför allt uppmuntra till aktion, köp och att sprida ditt budskap vidare.

4. Stötta kampanjen. Oavsett vilket socialt media som är din huvudkanal måste den stöttas med annonser i ”gammelmedia” och banners på andra hemsidor för att styra trafiken till dig. Variera budskapet så att det inte upplevs tjatigt men använd också andra sociala nätverk, t ex lokala kuponger på Foursquare.

5. Ta vara på kunskapen du får. Du ser ju från vilka sidor och länkar dina besökare kommer från. Du vet om de tagit del av ditt erbjudande. Därför vet du också vilka budskap som fått dem att reagera och var de kan nås nästa gång.

När du väl sjösatt kampanjen så har du väl en färdig organisation på företaget som har både mandat och entusiasmen att odla de nya kontakterna med dina kunder. Eller hur? Om inte kontakta oss på The Frank Family så berättar vi vad du ska tänka på för att inte missa dina nya fans.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>