Är du ”Outbound” eller ”Inbound”?

Först och främst kan en definition av begreppen vara på plats;

Outbound marketing är traditionell reklam på köpt plats – annonser, TV-reklam, utomhus, osv. Seth Godin har sitt eget uttryck för Outbound – Interruption marketing. Och visst har han rätt för företagen som gör reklam tvingar sig på mottagarens uppmärksamhet och att det ofta blir irriterande har du säkert märkt i de allt tätare reklamblocken ju längre fredagsfilmen rullar på.

Inbound marketing är då företagen försöker vara på plats vid rätt tillfälle då kunden söker information. Det kan vara på bloggar, i olika forum eller att hamna högt på Googles söksida. (Glöm de översta köpta länkarna betraktas av kunderna som Outbound och omedelbart sorteras bort. Knappt 30% klickar på dem.) Men för att skapa en fungerande marknadsföring enligt denna teori krävs att en rad faktorer fungerar och samverkar. Viktigast av allt är att informationen är relevant och intressant för kunden. Är din närvaro dessutom underhållande eller annorlunda (kolla denna) och fångar betraktarens uppmärksamhet inträffar det magiska ­– att det delas eller skickas vidare. Den våta drömmen för alla som fokuserar på Inbound marketing. Men…

Det krävs en strategi!

Det finns en rad olika digitala verktyg för att marknadsföra sig på nätet. E-mail, SEO och sociala media är bara några som drar fördel av den digitala kommunikationens fördelar. Bra, enkla och kostnadseffektiva i din marknadsföring men de används av de flesta som ett taktiskt verktyg för att uppnå kortsiktiga och mätbara mål, t ex i kampanjer. Som en fräck, ny mediakanal som kompletterar och krokas på de gamla vanliga kanalerna.

Men en Inbound strategi är något helt annat. Den pekar ut riktningen på företagets insatser och närvaro på den digitala scenen. Strategin blir plattformen som ger företaget samma uttryck i både In- och Outbound-aktiviteter. För det går inte längre att betrakta den digitala närvaron som en separat kanal eller möjlighet. Det är något mycket större. Och ännu större blir det ju mer smartlurarna tar över från datorer, laptops och surfplattor som den naturliga informationskällan för kunderna.

Och det är i denna framtida verklighet vi på The Frank Family kan hjälpa dig hitta rätt strategi för dina Inbound aktiviteter. Låt oss börja med en analys av din digitala närvaro idag. Den bjuder vi på!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>