M-handeln ökade kraftigt i julas

Allt fler löser julhysterin och alla måsten utan att springa benen av sig. Sedan länge sitter vi hemma och beställer klapparna på nätet. Men trots att E-handelns andel fortfarande ökar så flyttar allt mer av den över i våra paddor och smartlurar. Vilket all önskvärd tydlighet bevisades i julas.

 

Det som kallas M-handel växer allt snabbare och tar en allt större del av den vanliga detaljhandelns omsättning på samma sätt som E-handel redan gjort. 72% av svenskarna köpte något på nätet 2012, mestadels på det ”gamla” sättet via sin dator eller lap-top. Men samtidigt skedde hela 20% av affärerna i mobilen eller på paddan, en fördubbling sedan 2010. Och den utvecklingen ökar kraftigt nu när mer än hälften av svenskarna har en smart mobil och många även en padda. Men det finns en stor skillnad mellan våra beteenden; på mobilen sker köpen oftast på en app medan på paddan surfar vi oftast som på en vanlig dator. Så frågan är om du gör det enkelt för dina tänkbara kunder genom att underlätta det för dem med en fungerande app såväl som en lättnavigerad och responsiv hemsida. Mer om hur svenskarna handlar nu för tiden finns att läsa i denna rapport från Boston Consulting Group som i den förutspår en årlig ökning på 8% och en total E-handels omsättning år 2017 på 389 miljarder (9,5% av BNP). Vill du ha din del av M-kakan och några goda råd på vägen så vet du var du ska vända dig, just det!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>