Affärsmodellinnovation

Aah… det underbara svenska språket. Engelskans ”business model innovation” blir på svenska ihoptryckt till affärsmodellinnovation. Lyckas du uttala det utan att snubbla på tungan kan det vara bra att förstå vad det är också.

Det finns flera sätt att vara innovativ på. Förutom magnituden av innovation (inkrementell, revolutionär eller disruptiv) kan man också vara innovativ inom olika segment. T.ex.

  • Ny produkt (en helt ny produkt som inte funnits tidigare).
  • Ny marknad (samma produkt men såld till t.ex. ny geografisk marknad, ny åldersgrupp etc.).
  • Ny paketering (samma produkt i ny förpackning, ”färdigskivat bröd!”… som exempel, eller tandkräm i olika tuber).
  • Ny affärsmodell (samma produkt men annan intäktsmodell).

Ett utmärkt exempel är Nespresso-kaffe i oika varianter.

  • Nescafe Dolce Gusto säljs i vanliga butiker, på hylla.
  • Nespresso säljs via prenumerationstjänst på nätet eller i exklusiva butiker.
  • Nespresso ”enterprise”. Det finns även en Nespresso-serie för arbetsplatser eller restauranger. Jag antar att här även ingår service och support.

Se där, samma produkt (kaffekapslar) med tre olika affärsmodeller, alla anpassade för olika kundtyper.

Jag lämnar dig inför helgen med två övningsuppgifter:

1. Fundera på hur många olika sätt det går att köpa Coca Cola på. Hur skiljer sig pris, paketering och affärsmodell åt mellan de olika sätten?

2. Hur kan din egen produkt säljas med nya affärsmodeller? Vilka olika affärsmodeller finns det på din marknad? Vilka saknas? Varför?

Trevlig innovativ helg på er!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>