12 sätt att göra ditt content läsvärt

Call-to-action3

Under årens lopp har jag lärt mig en hel del om hur texter som ska beröra och engagera bör skrivas. Nu för tiden när alla snackar content så gäller dessa hygienfaktorer i allra högsta grad fortfarande. Så varsågod och läs. Behöver du mer hjälp så hör av dig till tom@thefrankfamily.se

1. Varje gång när du sätter dig ner för att skriva något så ha i bakhuvudet att ingen läser texter från A till Ö. Speciellt inte om dina läsare ska göra det på sin dator eller läsplatta. De kommer att skumma igenom texten på jakt efter vad som är relevant för just dem. För dina läsare vill ju hitta lösningen på ett specifikt problem – varför skulle de annars ha hamnat på just din sida.

2. Ditt jobb som ”copy” är att skriva koncisa, enkla och lätt-tuggade bitar av text. I lagom stora stycken till läsarens rastlösa ögon. Med andra ord så måste du utforma och skriva din text så att den är lätt att skanna igenom.

3. Rubriken bör vara intresseväckande och inte innehålla mer än 8 ord. Ord som dessutom ska följas upp och ge en bra sammanfattning i ingressen. Redan här ska läsaren kunna avgöra om detta är något intressant att ägna tid åt.

4. Fall inte för frestelse att försöka vara lustig som en kvällstidning när du skriver rubriken. En sådan rubbe kräver nämligen att läsaren tänker till för att förstå vad du menar. Och krävs det, så lämnar de din sida med blixtens hastighet.

Läge för mellanrubbe!
5. Bryt upp din text med underrubriker med jämna mellanrum. De hjälper läsaren att snabbt avgöra om den är värt mödan. Samtidigt ger de en ”innehållsförteckning” på vad texten handlar om.

6. Varje stycke bör vara lättsmält och lätt att ta till sig. Naturligtvis följer varje nytt stycket det förra på ett helt logiskt vis. Ditt enda sätt att hålla läsarens hand när du berättar din story.

7. Varje mening bör vara så kort och koncis som möjligt. Undvik passiva meningar. Bryt upp långa meningar, med eller utan bisatser, till flera korta och aktiva meningar. Det är också helt okej att börja en mening med ”och” eller ”men”, trots vad vissa lärare hävdat. Astrid Lindgren började en gång i tiden med det i Pippi-böckerna. Men många har fortfarande inte fattat galoppen med att göra texter lättlästa.

8. Undvik kolon och semi-kolon eftersom de är lätta att missa när ögonen snabbt fladdrar över ett sjok med text.

9. Skriv siffertal i just siffror istället för bokstäver. Det ger texten behövliga avbrott och gör att man snabbt hittar tillbaks igen.

10. Skriv avgörande fakta i fet stil även om formgivaren tycker det blir fult. Då studsar meningen eller ordet ut och fångar blicken hos läsaren. Men var sparsmakad med det trickset.

11. Eventuella länkar ska placeras i slutet på ett stycket. Mitt i ett textblock drunknar de direkt. Och skulle någon klicka på den så försvinner de ut i cyber-rymden för alltid.

12. Och varje sida ska avslutas med det som på engelska kallas CTA. Call-to-action, eller respons på bonnsvenska är ju det vi alla vill ha på sitt inlägg eller erbjudande. Eller hur? Och hur en effektiv CTA-knapp ska se ut och placeras är något som vi på The Frank Family gärna diskuterar med dig. Tills du får din nya CTA så får du nöja dig med att klicka här!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>